Forum: Koffiekamer » elektrische auto, redding van de autobranche? | DeBeurs.nl

elektrische auto, redding van de autobranche?

1.439 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 67 68 69 70 71 72 | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omlaag ↓
voda
0
EV Batteries to Drive Graphite Growth

Benchmark Mineral Intelligence estimates that the amount of graphite needed for the anode material in lithium-ion batteries will increase by nine-fold over the next decade. At least 125 million electric vehicles are expected to be traveling global highways by 2030, which means the world is going to need a lot more graphite in the coming decade and beyond. This is because graphite serves as the anode in the lithium-ion batteries that power these EVs, not to mention the growing number of portable tools and electronics that use the same type of battery.

According to Mineral Commodity Summaries 2019, an annual report published by the United States Geological Survey, there are currently no graphite mines in the United States, a dearth that required domestic manufacturers to import mined graphite for roughly 40,000 metric tons of the carboniferous material used in the US during 2018.

China was the largest supplier of this graphite, followed by Mexico, Canada and Brazil.

This dependence on foreign suppliers and rocketing demand are the key reasons USGS includes graphite on its list of 35 minerals and metals considered critical to the United States.

USGS sees a major spike in US demand for graphite when Tesla Motor's Gigafactory, an enormous lithium-ion battery facility being constructed in Nevada, is fully operational.

Source : Mining News North
voda
0
Nieuwe elektrische auto's moeten voortaan verplicht geluid maken

Nieuwe elektrische auto’s moeten per 1 juli zijn voorzien van een akoestisch waarschuwingssysteem. Dit moet ervoor zorgen dat de elektrische voertuigen gehoord worden. Wereldwijd hebben bonden voor blinden en slechtzienden het waarschuwingssysteem geïnitieerd.

Erik Kouwenhoven 01-07-19, 05:00 Laatste update: 02-07-19, 07:29

De komst van elektrische auto's is voor de meeste mensen een verademing. Ze verhogen de levenskwaliteit omdat de auto's geen of nauwelijks geluid maken. Ook de bestuurders zelf genieten van de stilte aan boord. Maar deze vreugde is van korte duur, want vanaf vandaag is voor nieuwe elektrische auto's de introductie van een zogeheten Acoustic Vehicle Alerting Systems (AVAS) verplicht.

Lees ook
Een Tesla voor de helft van de prijs: zo doe je dat

Elektrische voertuigen kunnen levensgevaarlijk zijn, niet alleen voor blinden. Het Amerikaanse Department of Transportation heeft geconstateerd dat elektrische voertuigen 37 procent vaker betrokken zijn bij ongevallen met voetgangers dan hun conventionele tegenhangers. Daarom moeten alle nieuw toegelaten auto’s met een elektromotor vanaf vandaag zijn voorzien van een waarschuwingssysteem. Volgend jaar geldt die regeling voor álle elektrische auto’s, plug-in hybrides en brandstofcelauto’s. Het gaat daarbij niet alleen om auto’s maar ook om andere commerciële voertuigen met vier of meer wielen, zoals bussen.

De EU-verordening stelt dat het geluid tot een snelheid van 20 km/u uitgezonden moet worden. Daarboven maken de banden zoveel geluid dat men ze daardoor kan horen aankomen. Het geluid moet lijken op een verbrandingsmotor en bestaan ??uit frequenties die ook door ouderen goed waarneembaar zijn. Het volume moet minimaal 56 dB en maximaal 75 dB zijn bij 20 km/u. Achteruitrijgeluiden zijn ook verplicht. Een ‘pause switch’, een schakelaar om bijvoorbeeld ‘s nachts toch onhoorbaar door een woonwijk te kunnen rijden, is toegestaan.

Kijk hier hoe je een vakantie met een elektrische auto plant:
voor video, zie link:

www.ad.nl/auto/nieuwe-elektrische-aut...
voda
0
Honda's elektrische knuffelbeertje rijdt zoals ‘ie eruit ziet

Met een uitermate aaibaar uiterlijk en elektrische aandrijving wil Honda een comeback maken in Europa. Dat de opvallende Honda E vermoedelijk duurder wordt dan de concurrentie, is volgens de Japanners van ondergeschikt belang.

Erik Kouwenhoven 02-07-19, 20:00 Laatste update: 20:08

Honda vindt alles belangrijk aan de nieuwe Honda E, behalve de prijs. Dat is dan ook zo’n beetje het enige wat we nog niet weten na een eerste kennismaking op het Duitse testcircuit van het Japanse merk. Feit is dat het nieuwste model alleen al op basis van zijn uiterlijk hebberig maakt.
Maar waar komt die aantrekkingskracht nou precies vandaan? Volgens Honda is het vooral zijn guitige voorzijde, die doet denken aan de eerste generatie Honda Civic uit de jaren zeventig. De koplampen kijken lief en enigszins hulpeloos de wereld in en het grote glasoppervlak en de ietwat koddige proporties doen de rest.

Lees ook
Elektrisch rijden doe je zo: nieuwe videoserie op deze site

De lijnen van het productiemodel zijn wel wat minder radicaal dan die van de eerder getoonde conceptcar. Dat was namelijk een driedeurs met brede wielen en een bredere carrosserie. Officieel is de auto waar we vandaag mee rijden nog steeds een prototype, maar Honda verzekert ons dat de auto alleen op microniveau nog wijzigingen ondergaat. Een knopje of een bepaalde bekleding wellicht, maar zeker geen grote zaken. En dus wordt de Honda E een vijfzitter met achterbank, vier deuren, verzonken handgrepen en iets kleinere wieltjes dan gehoopt. Camera’s die de buitenspiegels vervangen – net zoals bij de Audi e-Tron - zijn zonder meerprijs leverbaar.

Honda E. © Honda
Het interieur oogt warm en retro en zeer ‘premium’. De gebruikte materialen zijn van topkwaliteit, alles ziet eruit alsof het eeuwen mee kan en door het vele houtfineer ontstaat een fijne ambiance. Honda’s doel was om een lounge-achtige sfeer te creëren. De stoelen zijn gemaakt van gerecycled polyester en we zien veel schermen. Er is een scherm voor alle gebruikelijke instrumenten (snelheidsmeter, toerenteller etc.), een scherm als binnenspiegel, schermen voor de buitencamera’s en twee grote 12 inch-touchscreens in het midden die met elkaar verbonden zijn. Passagiers kunnen hier dingen opzoeken of aanpassen en dan doorschuiven naar de bestuurderskant.

Alleen al uit de compacte afmetingen blijkt dat dit model speciaal is ontwikkeld voor verstedelijkte gebieden. De Honda is slechts 3,90 meter lang, 1,57 meter breed en 1,51 meter hoog. Achterin blijkt de hoofd- en beenruimte beperkt. Ook qua bagageruimte is deze auto beperkt. Onder de voorklep kun je niets kwijt en de kofferbak houdt ook al niet over.

Honda E. © Honda
Op de testbaan mogen we welgeteld twintig minuten lang rondrijden met Honda’s nieuwste aanwinst. Voorin zit je prima, zo blijkt. Vrij rechtop, maar comfortabel en het zicht rondom is goed. De camera-buitenspiegels wennen snel. Dit in tegenstelling tot die van de e-Tron. Het geheim zit ‘m in het feit dat je de camera’s bij de Honda niet ziet zitten, zodat je er ook niet naar wilt kijken. Daardoor worden je ogen automatisch naar de displays getrokken die in de hoeken van het dashboard zijn gemonteerd.

Doordat de elektronische buitenspiegels kleiner zijn dan standaard spiegels, vangen ze volgens Honda minder wind, wat leidt tot een nog vrij forse 3,8 procent minder luchtweerstand en dus tot een grotere actieradius en minder windgeruis. Ook de binnenspiegel kan digitaal beeld leveren, maar hier is het lastiger focussen dan bij een ‘echte’ binnenspiegel. Bijkomend probleem van de Honda is dat het beeld ook bij digitale weergave nog teveel spiegelt.

Honda E. © Honda
Wanneer we de motor hebben gestart, is het een kwestie van de knop ‘D’ in de middenconsole indrukken en het ‘stroompedaal’ intrappen. Meteen suist de Honda weg. Niet zo indrukwekkend snel als een Tesla of Jaguar i-Pace, maar toch overtuigend vlot. Het enige dat je hoort is een vrolijke zoemtoon, die langzaam in toonhoogte stijgt. Even later rijden we met een vaart van 70 km/u op een bocht af. Het rempedaal voelt prima aan en brengt de auto snel tot stilstand. In de bocht blijft de Honda mooi vlak, een gevolg van de 50/50 gewichtsverdeling en de onder de vloer geplaatste accupakketten van Panasonic.

De motor zit achterin, maar het gewicht daarvan voel je niet. Wel vergroot de achterwielaandrijving het sportieve gevoel. Slap is de door Honda gebouwde elektromotor niet: met een vermogen van 150 pk en een trekkracht van 300 Newtonmeter bewegen we ons meer dan vlot over de testbaan. De 1.500 kilo wegende Honda E accelereert in minder dan acht seconden van 0 naar 100 km/u en zijn topsnelheid bedraagt 145 km/u. Die top is overigens elektronisch begrensd, want harder is nergens voor nodig, aldus de Japanners.

Honda E. © Honda
Helemaal leuk wordt het wanneer we de draaicirkel uitproberen. Doordat de wielen niet worden gehinderd door aandrijfassen of motordelen, kunnen ze tot 45 graden uitslaan. Daardoor blijven de achterwielen nagenoeg op hun plek en draait de Honda bijna om zijn as. De draaicirkel is met 4,3 meter op het niveau van een Smart, wat zeer handig is in de stad. Ook leuk is het om de auto met één pedaal voort te bewegen. Gas loslaten is afremmen, nog meer loslaten is nog meer remmen en wanneer je je voet van het pedaal haalt, remt de auto uit alle macht tot ‘ie stilstaat. Achter het stuur zitten flippers waarmee je de mate van regeneratie (het winnen van energie uit de remkracht) kunt reguleren.

Het accupakket van de E kan voor 80 procent worden opgeladen in een half uur tijd. Aangezien het formaat 35,5 kWh is, heb je dan een laadsnelheid van 56,8 kW nodig. Dat maakt ‘m geschikt voor snelladen tot 100 kW. Met een volle accu komt de auto ‘meer dan 200 kilometer ver’, aldus Honda.

Honda E. © Honda
De Honda E wordt officieel onthuld tijdens de autoshow van Frankfurt en komt in april volgend jaar naar Nederland. De grote vraag is natuurlijk hoeveel hij gaat kosten. Naar verluidt zou de prijs weleens boven de 40.000 euro uit kunnen komen. Daarmee prijst Honda zich ogenschijnlijk uit de markt met concurrenten als de veel ruimere Hyundai Kona en Kia e-Niro, die 450 kilometer ver komen en ook rond de 40.000 kosten. Maar Honda is niet bang voor de Koreanen. ,,Wat heb je aan zoveel rijbereik in een stadsauto? Wij gaan voor luxe, beleving, premium-kwaliteit en karakter, niet voor de laagste prijs”, aldus de zelfverzekerde ontwikkelingschef van de Honda E. ,,We maken een auto die je graag wilt hebben en die kopers kijken niet op duizend euro.”

www.ad.nl/auto/honda-s-elektrische-kn...
Bijlage:
voda
0
Jaguar Land Rover to Build Electric Cars at Plant in Castle Bromwich in UK

Jaguar Land Rover has revealed plans to manufacture a range of new electrified vehicles at its manufacturing plant in Castle Bromwich, UK. The announcement is the next significant step in delivering on the company’s commitment to offer customers electrified options for all new Jaguar and Land Rover models from 2020. Prof Dr Ralf Speth, Chief Executive Officer of Jaguar Land Rover, said “The future of mobility is electric and, as a visionary British company, we are committed to making our next generation of zero-emission vehicles in the UK. We are co-locating our electric vehicle manufacture, Electronic Drive Units and battery assembly to create a powerhouse of electrification in the Midlands.”

The first new electric car to be produced at the plant will be Jaguar’s flagship luxury saloon, the XJ. The choice of business leaders, celebrities, politicians and royalty for over five decades and through eight generations of production, the XJ is designed, engineered and manufactured in the UK and has been exported to more than 120 countries.

The new all-electric model will be created by the same expert team of designers and product development specialists responsible for delivering the world’s first premium electric SUV, and 2019 World Car of the Year, the Jaguar I-PACE.

In January the company confirmed plans to bring battery and Electric Drive Unit assembly to the Midlands with investment in new and existing facilities. These investments have been anticipated in the company’s previously communicated capital investment plans.

The new Battery Assembly Centre at Hams Hall, operational in 2020, will be the most innovative and technologically advanced in the UK with an installed capacity of 150,000 units. Together with the Wolverhampton Engine Manufacturing Centre, home of Jaguar Land Rover’s global EDU production, these facilities will power the next generation of Jaguar and Land Rover models.

Source : Strategic Research Institute
voda
0
Toyota aapt Lightyear One na met zonnepaneel-auto

Toyota experimenteert met een nieuw type zonnecellen op de Toyota Prius. Die moeten de actieradius met tientallen kilometers vergroten.

Erik Kouwenhoven 07-07-19, 06:00 Laatste update: 07:35

BMW's technische topman Harald Klaus maakte onlangs nog gehakt van de Lightyear One. Dat is een in Nederland geproduceerde auto, die mede dankzij een groot aantal zonnecellen tot 725 kilometer ver zou kunnen komen.

Lees ook
Nederlandse zonneauto overschaduwt Tesla

Bij Toyota zijn ze wat voorzichtiger. Een door de zon opgeladen accu voegt volgens de Japanners 44 kilometer toe aan de actieradius van deze speciale Prius en dat wordt meer wanneer deze rijdt terwijl de zon schijnt.


Toyota Prius. © Toyota

Toyota experimenteert al langer met zonnepanelen. Aanvankelijk puur om zaken als de ventilatie draaiende te houden, of de auto te koelen in de zon wanneer deze stilstond, maar later ook in de vorm van een paneel dat bijdraagt aan de actieradius. Het gebruik van zonnepanelen is overigens niets nieuws voor de Japanners. Al jaren is Toyota aan het proberen om zonne-energie te gebruiken om hun auto’s verder te laten rijden.

Toyota Prius. © Toyota

In de nieuwste versie zijn grote delen van dak, motorkap en achterzijde bedekt met zonnepanelen. De totale capaciteit van de drie zonnepanelen is 860 watt. Toyota en Lightyear One hebben hun inspiratie opgedaan bij de World Solar Challenge. Ook de Duitse Sono Sion is een auto die profiteert van zonlicht om verder te komen zonder bij te laden.

www.ad.nl/auto/toyota-aapt-lightyear-...
voda
0
Elektrische Mini kost € 34.900 en is in 3,5 uur op te laden

Ruim 60 jaar nadat de allereerste Mini op de weg verscheen, wordt hij elektrisch. In Rotterdam is vandaag de volledig elektrische Mini voor de ogen van de wereldpers onthuld. Met een volledig opgeladen batterijenpakket kan hij 232 kilometer ver komen.

Niek Schenk 09-07-19, 13:30

Vanaf maart 2020 wordt de Mini Electric in Nederland geleverd met prijzen vanaf € 34.900. Daarmee is hij ruim 11.000 euro duurder dan de goedkoopste Mini met benzinemotor. Privé en zakelijk leasen is mogelijk vanaf € 499 per maand. Met zijn 184 pk sterke elektromotor trekt de Mini Electric in 7,3 seconden op vanuit stilstand naar 100 km/u. De topsnelheid is begrensd op 150 km/uur. Omdat de volledige motorkracht al meteen bij het aantippen van het gaspedaal beschikbaar is, werd voor de elektrische Mini een nieuw antislipsysteem ontwikkeld.

Lees ook
Elektrisch rijden doe je zo: nieuwe videoserie op deze site

Met zijn gewicht van 1.365 kg is het elektrische model 145 kg zwaarder dan de Mini Cooper S driedeurs. De batterijen zijn in de bodem van de auto geplaatst, waardoor de bagageruimte van het oorspronkelijke driedeurs model behouden blijft. De positionering van de batterijen in de bodem leidt er verder toe dat de carrosserie 1,8 cm hoger is en dat het zwaartepunt 3 cm lager ligt dan bij een Mini Cooper S. De fabrikant spreekt van een optimale gewichtsverdeling en belooft een uitdagend weggedrag in bochten. ‘One-pedal driving’ is mogelijk: het rempedaal hoeft dan eigenlijk niet meer aangeraakt te worden, want de auto remt vanzelf af zodra je het gaspedaal loslaat. De zogenoemde recuperatie (energie winnen uit de remkracht) kan op twee niveaus worden ingesteld.

De auto kan worden opgeladen aan het stopcontact thuis, via een zogenoemde wallbox of bij een openbare laadpaal. Snelladen met gelijkstroom is mogelijk tot 50 kW. Een zogenoemde driefasen-kabel voor sneller laden is als optie verkrijgbaar. Met de maximale laadcapaciteit van 11 kW kan de Mini Electric in 2,5 uur tot 80 procent worden opgeladen en in 3,5 uur tot 100 procent. Bij een snellader kan de auto met een maximale laadcapaciteit van 50 kW in 35 minuten tot 80 procent worden opgeladen.

Led-koplampen
De standaarduitrusting van de Mini Electric bevat led-koplampen, automatische airco in twee zones, verwarming met warmtepomptechnologie, bijverwarming, een elektrische parkeerrem, navigatie en online diensten. Ook een speciale app hoort erbij. Die toont statistieken over het stroomverbruik van de auto of een kaart met openbare laadpunten in de buurt van de auto. Verder kunnen met de app op afstand het knipperen van de koplampen, de claxon, ventilatie, portiervergrendeling én de binnentemperatuur op afstand worden bediend.

Voor afbeeldingen, zie link.

www.ad.nl/auto/elektrische-mini-kost-...
voda
0
Deze gecrowdfunde elektrische auto kost 14.900 euro en is per direct te bestellen

Hij komt maximaal 300 kilometer ver op een volle lading, wordt gebouwd in Zweden en gaat 14.900 euro kosten. Voor de ontwikkeling van de Uniti heeft een Zweedse bedrijf via crowdfunding een miljoen euro opgehaald.

Erik Kouwenhoven 08-07-19, 20:00

De online bestellingen voor de Uniti One ‘Founder Edition’ van de Zweedse start-up kunnen volgens het bedrijf per direct worden gedaan. Het gaat hierbij echter alleen om de volledig uitgeruste editie van 20.000 euro, later volgt een goedkopere en minder luxueuze versie voor 14.900 euro.

Lees ook
Honda's elektrische knuffelbeertje rijdt zoals ‘ie eruit ziet

Het bedrijf werkt aan een uniek verkoopconcept. De voertuigen worden geassembleerd in fabrieken over de hele wereld. Voertuigprijzen variëren afhankelijk van de productielocatie. Zo kost de 900 kilo wegende Uniti One in Australië 20.000 Australische dollar, ongeveer 12.300 euro. Ook in India wordt een fabriek gebouwd. Daar kost de Uniti One omgerekend 9.000 euro. In 2024 wil het bedrijf daar 500.000 eenheden produceren.

De basisfabriek staat in Engeland. Dat land is volgens de Zweden met zijn focus op lichtgewicht constructie en innovatie in geavanceerde materialen een ideale basis voor de productie van elektrische auto’s wereldwijd. In Europa wordt het basismodel van de Uniti One voor 14.900 euro aangeboden. De volledig uitgeruste versie zou tot 19.900 euro moeten kosten.

De Uniti One zou een bereik hebben van maximaal 300 kilometer met een 22 kW-batterij en een topsnelheid halen van maximaal 130 km/u. Het bedrijf heeft naar eigen zeggen al voor meer dan 50 miljoen euro aan bestellingen binnen, zonder dat iemand er een meter mee heeft gereden. De Zweedse fabrikant wordt ondersteund door bedrijven als Siemens, Kuka en BorgWarner.

Voor video's zie link.

www.ad.nl/auto/deze-gecrowdfunde-elek...
voda
0
Ook Toyota komt met elektrische busjes

Na onder meer Mercedes-Benz, Fiat en Volkswagen komt nu ook Toyota met elektrische bestelwagens. In 2020 verschijnt een batterijversie van de middelgrote Proace, in 2021 volgt een elektrische variant van de compactere Proace City. De elektrische bestelauto’s maken deel uit van een nieuw merk dat Toyota lanceert onder de naam Toyota Professional.

Roland Tameling 08-07-19, 14:00

De elektrische Proace City volgt in 2021 © Toyota

Opvallend genoeg presenteert Toyota zijn elektrische plannen eerder dan de merken waarmee de Japanners de Proace en Proace City mee ontwikkelen. Het merk werkt op bedrijfswagengebied immers samen met het PSA-concern, het moederbedrijf van onder meer Opel, Citroën en Peugeot. Zo is de Proace technisch gelijk aan de Opel Vivaro, Citroën Jumpy en de Peugeot Expert, terwijl de Proace City vergelijkbaar is met de Opel Combo, Citroën Berlingo en de Peugeot Partner.

Dat Toyota nu haar elektrische bestellers aankondigt is geen toeval: het nieuws valt samen met de lancering van het nieuwe bedrijfswagenmerk ‘Toyota Professional’. De elektrische Proace en Proace City (die beiden in verschillende lengtes op de markt komen) zijn samen met PSA ontwikkeld, dus het is een kwestie van tijd voordat er ook elektrische bestelwagens van de andere automerken worden aangekondigd.


De Proace City is verkrijgbaar in twee lengtes © Toyota

Weinig details
Op dit moment laat Toyota nog weinig technische details los over de auto’s. Zo weten we nog niet hoe groot de accupakketten van de Proace en de Proace City zijn en blijft het ook nog gissen naar de afstanden die zij op een volle lading kunnen halen. Waar concurrent Mercedes de elektrische e-Vito al leverbaar heeft, duurt het nog tot 2020 voordat we de eerste elektrische Toyota-bus op de weg zullen zien.

Technisch is de Proace gelijk aan onder meer deze Opel Vivaro © Opel

Desondanks springt Toyota met de komst van de elektrische bedrijfswagens in op een trend. Batterijbusjes worden steeds populairder, omdat ze geen schadelijke stoffen uitstoten en met name in stadscentra een welkome vervanging vormen voor bedrijfswagens op diesel. Omdat we met zijn allen steeds meer pakketjes bestellen (in 2018 groeide het aantal online bestellingen met tien procent) zullen er in de toekomst meer busjes nodig zijn en daar wil Toyota graag een graantje van meepikken.

Opmerkelijk genoeg had het merk in 2016 nog alleen de Hilux pick-up en Land Cruiser terreinwagen beschikbaar als bedrijfswagen. Met de komst van de reeds leverbare Proace en Proace City (waarvan de ‘gewone’ varianten in oktober van dit jaar leverbaar worden) is de line-up een stuk breder. Volgens Toyota is het merk daardoor in staat om 76 procent van de markt te bedienen. Een grotere bestelwagen in de klasse van de Opel Movano, Volkswagen Crafter en Renault Master staat vooralsnog niet op de planning.

www.ad.nl/auto/ook-toyota-komt-met-el...
voda
0
Fontys Automotive tovert oude DAF om tot Tesla-concurrent

5 juli 2019 Het Eurocircuit in Valkenswaard staat normaal bekend om geluidsoverlast en uitstoot, maar vandaag even niet. Verschillende partijen lieten vandaag hun elektrische voertuigen voor zich spreken op het circuit.

www.ad.nl/video/kanalen/eindhovens-da...
voda
0
Nagel-Group in Hamburg Goes Electric with Mercedes-Benz eActros

The fully-electric Mercedes-Benz eActros will now take to the roads for the food logistics specialist Nagel-Group in Hamburg. The vehicle will round off the Mercedes-Benz Trucks eActros “Innovation Fleet” for testing the heavy-duty electric truck. The first eActros has been taking part in customer testing since September 2018. The eActros in use by Nagel-Group is the tenth vehicle in the fleet. The aim is to be able to realise clean and quiet short-radius distribution in urban areas from 2021 using heavy-duty series-production trucks. The official hand-over of the eActros took place in the Hans-Duncker-Street at the Nagel-Group branch in south-east Hamburg.

The 18 tonne truck with a range of up to 200 km supplies refrigerated foodstuffs to different customers such as supermarkets in central Hamburg. As a fully-electric and therefore locally emission-free truck, the eActros can also drive in zones subject to bans on diesel vehicles. After the daily round, the batteries are charged directly at the company’s depot overnight.

Source : Strategic Research Institute
Bijlage:
voda
0
Elektrische Volkswagen verbreekt record van Formule 1-auto

VIDEO
Volkswagen heeft met zijn elektrische ID.R de 1,86 km lange heuvelklim op het Goodwood Festival of Speed in 39,9 seconden afgelegd. Daarmee is het record dat in 1999 door coureur Nick Heidfeld met een Formule 1-auto op 41,6 seconden werd gezet, verbroken.

Autoredactie/Tweakers 08-07-19, 11:49

Romain Dumas manoeuvreerde de Volkswagen ID.R afgelopen weekend in recordtempo de berg op. Vorig jaar won Volkswagen met dezelfde auto ook al de hillclimb tijdens het Goodwood-festival, maar toen lukte het niet om de recordtijd van Heidfeld te verbreken. Dat lukt nu wel, nadat Volkswagen aanpassingen aan de accu’s had gedaan.

Lees ook
Volkswagen gaat plankgas naar de elektrische auto

De volledig elektrische aangedreven ID.R heeft een vermogen van 680 pk en weegt minder dan 1000 kg. De Formule 1-auto die twintig jaar lang het record in handen had was een McLaren-Mercedes MP4/13 met een V10-benzinemotor goed voor 780 pk. Nick Heidfeld was in 1999 één van de laatste coureurs die met een F1-auto de berg beklom. Om veiligheidsredenen werden Formule 1-auto’s later uitgesloten van deelname.

Volkswagen heeft de ID.R gemaakt om mee te doen aan de Pikes Peak Hillclimb. Vorig jaar wist de elektrische auto ook daar het record te verbreken. Dit jaar zette Volkswagen met een aangepaste versie van de ID.R de snelste tijd voor ev’s neer op Nürburgring.

Voor video, zie link

www.ad.nl/auto/elektrische-volkswagen...
Bijlage:
voda
0
Verkoop gebruikte elektrische auto's verdrievoudigd

De verkoop van tweedehands elektrische auto's door autobedrijven is in de eerste helft van 2019 verdrievoudigd ten opzichte van dezelfde periode een jaar eerder. In totaal wisselden 3124 occasions via de dealer van eigenaar. Tussen particulieren wisselden 1399 elektrische wagens van eigenaar, 74% meer dan het jaar ervoor.

Dat blijkt uit cijfers van VWE Automotive. Daaruit blijkt ook dat elektrische auto's gemiddeld korter bij de handelaar staan dan conventionele occasions, 54 tegen 75 dagen. De populairste elektrische auto is de Tesla Model S, gevolgd door de Volkswagen e-Golf.

APK's elektische auto's vertienvoudigd
Meer elektrische auto's op de weg betekent ook meer keuringen. Dat blijkt ook uit de cijfers; het aantal APK's voor elektrische auto's is in de afgelopen drie jaar vertienvoudigd. In de eerste zes maanden van dit jaar werden er in totaal 2657 keuringen uitgevoerd. In 2016 waren dat er nog 263.

De toename van elektrische auto's betekent ook dat autobedrijven die APK-keuringen uitvoeren moeten investeren in de kennis en gereedschappen om keuringen te kunnen uitvoeren en de auto's te kunnen onderhouden. In het afgelopen halfjaar werd de helft van de keuringen van elektrische auto's uitgevoerd door universele autobedrijven.

Bijtelling
Eerder deze week bleek uit een rondvraag van het FD dat leaserijders die wilden overstappen naar een elektrische auto daar vanaf zien omdat ze zich bekocht voelen door de wijziging van de bijtelling door het kabinet.

Het kabinet maakte twee weken geleden tijdens de presentatie van het Klimaatakkoord bekend de fiscale stimuleringsmaatregelen voor elektrisch rijden te zullen versoberen. De grens voor lage bijtelling wordt in 2020 verlaagd van €50.000 naar €45.000. In 2021 gaat deze verder omlaag naar €40.000. Bovendien wil het kabinet de bijtelling stapsgewijs verhogen.

fd.nl/economie-politiek/1308646/verko...
voda
0
Warning Sound is Mandatory for Electric Vehicles

Since 1 July 2019, it has been mandatory to install a warning sound generator in electric cars. This is due to a new EU Directive. This stipulates that initially in newly certificated hybrid, electric and fuel cell vehicles – also trucks and buses the Acoustic Vehicle Alerting System must be installed for the protection of other road users. In the EU the acoustic warning is mandatory up to a speed of 20 km/h. The Directive formulates the parameters for how an AVAS warning may and may not sound in great detail. This applies for example to the minimum and maximum sound volume, and to certain sound components.

It is subject to these and many other regulations that the sound experts of the acoustic test facility at the Mercedes-Benz Technology Centre in Sindelfingen are working on giving a voice to the electrified Mercedes. Special microphones in the exterior sound testing facilities are used to develop an individually configured e-sound for each electric model. Simulations, measurements, evaluations and detailed improvements continue until the result is perfect. During the subsequent test drives, there is a particularly sensitive passenger on board – the artificial head. This registers the tiniest noises, and comes impressively close to human hearing.

The Mercedes-Benz AVAS sound differs only slightly for the EU, Japan and China. There are other requirements for the USA, for example concerning the sound volume. Furthermore, the stationary vehicle must already generate a sound when a gear is engaged, becoming louder up to 30 km/h. Switching off the AVAS by the customer is prohibited in almost all countries.

Source : Strategic Research Institute
voda
0
Bosch Extends Service Life of Electric-Vehicle Batteries

Stress makes cells age faster. Something that geneticists have long since demonstrated for the human body is also true for electric-vehicle battery cells. The older the batteries get, the lower their performance and capacity, and the shorter the range of the vehicle. To help batteries last longer, Bosch is developing new cloud services that supplement the individual vehicles’ battery-management systems. Dr Markus Heyn, member of the board of management of Robert Bosch GmbH said that “Bosch is connecting electric-vehicle batteries with the cloud. Its data-based services mean we can substantially improve batteries’ performance and extend their service life.”

Smart software functions in the cloud continually analyze the battery status and take appropriate action to prevent or slow down cell aging. These measures can reduce the wear and tear on the battery, the most expensive component of an electric vehicle, by as much as 20 percent. Real-time data gathered from the vehicle and its surroundings plays a key role here. The cloud services utilize this data to optimize every single recharging process and to provide drivers with tailored driving tips on how to conserve battery power via the dash display. Didi Chuxing, a globally leading mobility platform based in China, is working with Bosch to introduce Battery in the Cloud across DiDi’s electric vehicle fleet. The aim is to optimize battery performance, thus benefiting both drivers and fleet operators within DiDi’s ecosystem.

New cloud services from Bosch recognize battery stress factors and optimize the recharging process New cloud services from Bosch recognize battery stress factors and optimize the recharging process New cloud services from Bosch recognize battery stress factors and optimize the recharging process Bosch is connecting electric-vehicle batteries with the cloud.

Source : Strategic Research Institute
voda
0
Geen cent te verdienen aan elektrische auto voor autobedrijf

De opmars van de elektrische auto lijkt niet meer te stuiten. Autobedrijven breken zich het hoofd over de vraag waaraan ze in de toekomst nog kunnen verdienen, want elektrische auto’s zijn nagenoeg onderhoudsvrij. ‘Over tien jaar bestaan de autoboulevards niet meer.’

Ton Voermans 18-07-19, 09:46 Laatste update: 10:11

,,Een grote beurt aan een elektrische auto? Banden controleren, remmen schoonmaken, uitlijnen, de airco controleren en het interieurfilter vervangen en dan door de wasstraat. Nog geen kwart van het onderhoud dat een benzineauto nodig heeft. Je kunt erop wachten met een kop koffie.’’ Garagehouder André Renses van vakgarage Renses in Alkmaar is de derde generatie die het inmiddels 80 jaar oude autobedrijf runt. Hij heeft het roer drastisch omgegooid nu de impact van elektrische auto steeds duidelijker wordt.

Lees ook
Deze elektrische auto’s zijn dit jaar nog wél beschikbaar
Lees meer
Zelfgebouwde zonneauto van WK-deelnemer Tom Salden uit Nieuwveen vandaag onthuld

80.000 km-beurt
Een Tesla bijvoorbeeld heeft maar om de 80.000 kilometer een ‘beurt’ nodig. En het bestverkopende elektrische automerk van Nederland doet niet aan showrooms in iedere stad. Kopen gaat via internet. ,,Alle automerken zullen aan die Tesla-methode moeten’’, zegt Renses. ,,Over tien jaar zullen de grote landelijke dealers nog showrooms hebben, waarvan ze er steeds meer sluiten om het hoofd boven water te houden. Maar die kleine zelfstandige dealer? Geen idee waar hij zijn boterham mee kan verdienen. Over tien jaar is de autoboulevard zoals we die nu kennen verdwenen.’’

Wie nu niks doet, komt over een paar jaar in de problemen, waarschuwt ook brancheorganisatie Bovag. In december was 30 procent van alle nieuwe auto's een elektrische. Afgelopen maand was de Tesla 3 de bestverkochte auto van Nederland. Weliswaar zijn die verkooppieken sterk gedreven door de zakelijke leaserijders die naar de goedkoopste auto’s speuren, maar de trend is onmiskenbaar.

Oplawaai
Brancheorganisatie Bovag denkt dat in 2025 al 25 procent van de nieuwe auto’s elektrisch zal zijn. Weer vijf jaar later zelfs 75 procent. In 2030 zullen er in het Bovag-scenario 1,5 miljoen elektrische auto’s in Nederland zijn. Vooral autobedrijven die zich bezighouden met verkoop en onderhoud van auto’s tot 6 jaar zullen daardoor een oplawaai van jewelste krijgen.

Bovag voorziet voor die bedrijven komend decennium een omzetdaling van 31 procent. Er is domweg nauwelijks onderhoud aan elektrische auto's. Er gaat geen druppel olie in, het aantal bewegende delen is wel een factor 100 lager, geen koelvloeistof, geen bougies, de remmen slijten nauwelijks, geen distributieriemen, niets van dat alles. Alleen de banden slijten sneller vanwege de zware accu’s en het forse vermogen van de elektrische auto’s. Daar valt nog iets te verdienen.

André Renses bereidt zich voor op de toekomst en verkoopt elektrische auto's van alle merken. © Marco Okhuizen

Bovag-woordvoerder Tom Huyskens wil geen paniek zaaien. ,,In 2030 zijn er nog steeds 7,5 miljoen auto’s op benzine en diesel die onderhoud nodig hebben.’’ De brancheorganisatie is begonnen met een roadshow langs autobedrijven om uit te leggen wat er verandert en wat de elektrische revolutie betekent voor de bedrijven. Hij verwacht dat de automerken steeds minder verkooppunten zullen krijgen. ,,Van de tweeduizend merkdealers verdwijnen er ieder jaar tientallen en dat gaat nog wel even door.’’

Klimaatakkoord
Wat moet de monteur gaan doen die goed is met versnel­lings­bak­ken? Wij hebben IT’ers nodig

André Renses
Autobedrijven zullen ook gaan zoeken naar alternatieve verdienmodellen, want in de garage wordt het niet meer verdiend. Een gemiddelde automobilist besteedt nu zo’n 520 euro per jaar aan onderhoud. De incidentele onderhoudsbeurt van een elektrische auto is niet duurder dan 165 tot 300 euro. Renses: ,,Wij willen en kunnen niet meer alleen afhankelijk zijn van autoverkoop en -onderhoud’’, zegt Renses. Hij verkoopt ook elektrische motoren, begint met elektrische fietsen, heeft snellaadpalen bij zijn bedrijf geplaatst en begint ook met de verkoop van zonnepanelen en warmtepompen. ,,Het Klimaatakkoord is ons businessplan. We hebben het helemaal doorgenomen met het management. Er staat bijvoorbeeld in dat het verduurzamen op wijkniveau plaats moet vinden. Maar hoe? Wie gaat dat regelen. Dat staat er niet bij. Daar gaan wij ons op storten. En we gaan proberen om ons concept landelijk te verkopen want ik vind het heel raar dat niet veel meer autobedrijven hetzelfde doen als wij.’’

Renses bedrijf krijgt een nieuwe naam: Circulus. Het nieuwe pand heeft een groene wand van planten, een warmtepomp en de zonnepanelen zijn besteld. ,,We worden CO2-negatief met ons bedrijf.’’

Definitief afscheid van de oude auto heeft Renses nog niet genomen. Officieel is hij nog Subaru-dealer. ,,Helemaal stoppen vonden we een beetje eng. Ik heb een bedrijf met 25 personeelsleden voor wie je verantwoordelijk bent. Ik zou graag idealist zijn, maar daar heb ik het geld niet voor.’’

Renses verkoopt nu vooral elektrische en hybride-auto’s die hij door heel Europa en in de VS koopt. Hij verdient erop door de verschillen in belasting in de verschillende landen.

In de garage wordt bij een benzine-auto de olie ververst. De monteur smeert de afdichtring van het oliefilter in en schroeft het vast. Renses: ,,Dat is ook een probleem waar we aan moeten werken. Wat moet de monteur gaan doen die hier al decennia werkt en heel goed is in het reviseren van versnellingsbakken? Wij hebben behoefte aan IT-experts en softwareprogrammeurs.’’

www.ad.nl/auto/geen-cent-te-verdienen...
voda
0
Helft van nieuwe auto's elektrisch tegen 2040

De wereld verandert snel. Ook bij autorijden. Elektrische auto's vormen nu nog een minderheid, maar binnen dertig jaar wordt dat anders. Tegen 2040 groeit de verkoop van nieuwe elektrische auto's tot 56 miljoen stuks, inclusief hybride varianten, zo meldt Bloomberg in zijn jongste prognose. Daarmee overtreffen elektrische modellen de verkoop van auto's met conventionele aandrijflijnen, zoals met benzine- en dieselmotoren.

grafiek, zie pdf

Een belangrijke aanjager van de elektrificatie bij personenwagens is de almaar dalende prijs van batterijen. Die zijn in de afgelopen negen jaar met meer dan een factor zes afgenomen. De voortschrijding van de techniek levert bovendien efficiëntere en minder zware batterijen op, terwijl overheden de aankoop van elektrische modellen stimuleren met subsidie.

grafiek, zie link beneden


De wereld verandert snel. Ook bij autorijden. Elektrische auto's vormen nu nog een minderheid, maar binnen dertig jaar wordt dat anders. Tegen 2040 groeit de verkoop van nieuwe elektrische auto's tot 56 miljoen stuks, inclusief hybride varianten, zo meldt Bloomberg in zijn jongste prognose. Daarmee overtreffen elektrische modellen de verkoop van auto's met conventionele aandrijflijnen, zoals met benzine- en dieselmotoren.

Een belangrijke aanjager van de elektrificatie bij personenwagens is de almaar dalende prijs van batterijen. Die zijn in de afgelopen negen jaar met meer dan een factor zes afgenomen. De voortschrijding van de techniek levert bovendien efficiëntere en minder zware batterijen op, terwijl overheden de aankoop van elektrische modellen stimuleren met subsidie.


De kostenefficiëntie van elektrische auto’s is ook de gebruikers niet ontgaan. Er zitten flink minder onderdelen in, waardoor de voertuigen gemakkelijker en tegen lagere kosten zijn te onderhouden. Door die economische motieven stappen volgens Bloomberg vooral autodeelplatformen over naar elektrische modellen. Tegen 2040 zou acht op de tien auto's in hun wagenpark op elektrisch rijden.

grafiek

China is het land waar de elektrificatie het snelst van de grond komt. De Volksrepubliek neemt nu de helft van de verkochte elektrische auto's wereldwijd voor zijn rekening. Dat is te danken aan grootschalige investeringen in deze nieuwe technologie, aankoopsubsidies (waarin inmiddels wordt gesnoeid) en het feit dat steden benzine- en dieselauto's in de ban doen om de luchtkwaliteit te verbeteren.

grafiek

De analisten van Bloomberg erkennen in hun rapport optimistischer te zijn over de opkomst van stekkerauto's dan anderen. Zo rekenen het Britse olieconcern BP en de Organisatie van olie-exporterende landen (Opec) op ongeveer 300 miljoen elektrische auto's wereldwijd in 2040, tegenover Bloombergs prognose van 550 miljoen. Maar ook dat betekent een forse stijging in de toekomst.

fd.nl/economie-politiek/1309125/helft...
Bijlage:
voda
0
'Nederland dreigt met elektrische auto's de boot te missen'

In het kort
Productie en gebruik elektrische auto's neemt een grote vlucht.
Versobering stimuleringsbeleid rijdt Nederland in de wielen.
Strengere Europese regels voor schonere technologie.

De productie en het gebruik van elektrische auto's neemt de komende jaren een grote vlucht, maar Nederland dreigt de boot te missen. Daarvoor waarschuwt Transport & Environment, een Brusselse non-profit organisatie waar het Nederlandse Natuur & Milieu ook lid van is.

Waar nu vooral 'early adopters' in een elektrische auto rijden, komen de auto's de komende jaren ook beschikbaar voor de massa. Voor consumenten die een elektrische auto zoeken komt er de komende jaren een veel grotere keuze, zo verwacht Transport & Environment. Onderzoekers van de ngo voorspellen dat Europese autofabrikanten de komende jaren vol gaan inzetten op de productie van elektrische auto's. De hoeveelheid beschikbare modellen zal naar verwachting verdrievoudigen, van 60 eind dit jaar naar 214 modellen in 2021. In 2025 moeten er zelfs 333 verschillende modellen beschikbaar zijn.

'Zwabberend beleid'
Nederland dreigt echter de boot te missen, zo waarschuwt Transport & Environment. Oorzaak is de versobering van de fiscale stimuleringsmaatregelen voor elektrisch rijden, die het kabinet twee weken geleden bekend maakte tijdens de presentatie van het Klimaatakkoord. De grens voor lage bijtelling in 2020 wordt verlaagd van €50.000 naar €45.000 en gaat in 2021 verder omlaag naar €40.000.

'Nederland loopt nu na Noorwegen en Zweden aan kop in de overgang naar elektrisch rijden, maar door het ongunstige pakket maatregelen in het Klimaatakkoord en met name het openbreken van bestaand beleid ten aanzien van de bijtelling, zal Nederland aanzienlijk minder aantrekkelijk worden als afzetmarkt voor elektrische auto's', aldus de ngo, die spreekt van 'zwabberend beleid'.

Strengere Europese regels
De onderzoekers Transport & Environment verwacht dat het aantal elektrische auto's en kleine bestelwagens gebouwd door Europese autofabrikanten tussen 2019 en 2025 zal verzesvoudigen naar vier miljoen stuks, meer dan een vijfde van de totale productie. Autofabrikanten investeren voornamelijk in elektrische auto's. Investeringen in andere 'schone' technologieën zoals brandstofcel (waterstof) of CNG (aardgas) zijn volgens Transport & Environment 'verwaarloosbaar'.

De toename wordt deels gedreven door strengere Europese regels. Nieuwe auto's moeten in 2025 gemiddeld 15% minder CO2-uitstoten dan in 2021. In 2030 moet de gemiddelde uitstoot zelfs 30% lager zijn. Ook stelt Brussel een limiet aan de maximale uitstoot: die mag voor een nieuwe auto in 2021 niet meer bedragen dan 95 gram CO2 per kilometer.

Dat is een opgave voor Europese autofabrikanten. De gemiddelde uitstoot van nieuwe auto's vertoont na enkele jaren van daling weer een stijgende lijn, zo constateerde het Europees Milieu Agentschap in juni. Vorig jaar bedroeg de gemiddelde uitstoot 120,4 gram CO2 per kilometer.

fd.nl/ondernemen/1309288/nederland-dr...
Bijlage:
voda
0
Lotus Evija - World First Pure Electric British hypercar

The world’s first fully electric British hypercar, the all-new Lotus Evija, has been revealed. With unparalleled performance and a target power output of 2,000 PS, it sets new standards in terms of advanced EV engineering. Quite simply, the Lotus Evija is the most powerful series production road car ever built. Like all Lotus cars throughout the brand’s storied 71-year history, the Evija has been precision-engineered to deliver an outstanding driving experience both on the road and track. It is the most dynamically accomplished model ever built by the company, setting new standards for Lotus driving performance. Above all else, it is ‘For The Drivers’.

As a name, Evija (pronounced ‘E-vi-ya’) means ‘the first in existence’ or ‘the living one’. It is highly appropriate; Lotus has an unquestionable reputation for its pioneering approach in both automotive and motorsport.

The Evija marks the start of an exciting new chapter in the history of an iconic and much-loved British sports car brand. It is the first hypercar from Lotus, and the company’s first model with an electrified powertrain. As the first completely new car to be launched under the stewardship of Geely – the world’s fastest growing automotive group – its significance cannot be overstated.

Exclusivity and desirability go hand in hand in the world of hypercars, and the Evija is blessed with an abundance of both. Production is limited to not more than 130 examples, making it among the most exclusive cars ever launched. It’s a figure set in tribute to the car’s project code, Type 130. Lotus road and race cars throughout the brand’s seven decades of success have been assigned a Type number, and the Evija is no exception.

Source : Strategic Research Institute
Bijlage:
voda
0
Deze Tesla heeft het meest gelopen van allemaal, maar is nog lang niet moe

Tesla heeft een soort hitparade gemaakt met modellen die het meeste aantal kilometers hebben gereden. Stijf bovenaan staat de auto van Hansjörg Gemmingen met 900.000 afgelegde kilometers. Dat elektrische auto's lang meegaan, wisten we misschien wel, maar dit is wel bijzonder lang.

Erik Kouwenhoven 18-07-19, 20:00

De Duitser Hansjörg Gemmingen wil eind dit jaar met zijn Tesla Model S P85 de mythische grens van één miljoen kilometer doorbreken. Mythisch, omdat het om een elektrische auto gaat. Gedurende de 900.000 kilometer die Gemmingen intussen op de teller heeft staan, moest de accu van zijn Model S maar één keer vervangen worden. Verder kende hij volgens de Belgische site Autogids.nl nauwelijks technische problemen.

Lees ook
Geen cent te verdienen aan elektrische auto voor autobedrijf
Lees meer
‘Elektrische auto heeft gevolgen voor dealer’

Vandaag meldde deze site al dat autobedrijven zich het hoofd breken over de vraag waaraan ze in de toekomst nog geld kunnen verdienen, want elektrische auto’s zijn nagenoeg onderhoudsvrij. Een Tesla heeft bijvoorbeeld slechts een keer per 80.000 kilometer een onderhoudsbeurt nodig. ‘Wie nu niks doet, komt over een paar jaar in de problemen’, waarschuwt ook brancheorganisatie Bovag.

Hansjörg Gemmingen voert het klassement aan van de Tesla's met de meeste kilometers:
Tesla Model S P85 - 900.000 km (559.350 mijl)

Tesla Roadster (2010 R80) - 620.000 km - 385.251 mijl (385.251 mijl)

Tesla Model X 90D - 371.756 mijl (598.282 km)

Tesla Model 3 LR RWD - 71.817 mijl (115.578 km)

www.ad.nl/auto/deze-tesla-heeft-het-m...
1.439 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 67 68 69 70 71 72 | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Plaats een reactie

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Markt vandaag

 AEX
571,84  +0,27  +0,05%  19 jul
 AMS25-24h 569,94 -0,33%
 Germany30^ 12.220,50 -0,06%
 Dutch15-index 16.104,26 -0,15%
 BEL 20 3.652,42 +0,88%
 BRX20-24h 3.618,65 -0,92%
 Europe50^ 3.473,29 -0,20%
 Euro30-index 17.979,83 -0,16%
 US30# 27.088,39 -0,26%
 Nasd100# 7.802,79 -0,41%
 US500# 2.968,39 -0,36%
 Japan225# 21.279,33 -0,87%
 Gold World Spot (USD) 1.424,05 -1,53%
 New York WTI spot 55,63 +0,60%
 EUR/USD 1,1213 -0,07%

Stijgers

Acomo +5,80%
Galapagos +5,65%
Sligro +4,00%
BESI +3,39%
IMCD +2,92%

Dalers

Kiadis Pharma -2,22%
ING -1,52%
Fugro -1,43%
Heijmans -1,40%
Ordina -1,23%

Nieuws Forum meer

'KPN interessant Europees telecomaand...
Suvvert op 22-jul-19 09:24
2
Flink minder winst voor BinckBank
rene l op 22-jul-19 09:23
9
Bierreus brengt Bud-pils naar Nederland
rryn op 22-jul-19 09:12
4
'Lager begin voor Damrak'
swiss dutch op 22-jul-19 09:07
2
'Cijfers en spanningen beheersen beur...
dasokwat op 22-jul-19 09:05
6