Edelmetalen « Terug naar discussie overzicht

de 5 euro zilvermunt

33 Posts, Pagina: 1 2 » | Laatste
[verwijderd]
3

Bij het postkantoor kan je het australie-vijfje (5 euro munt) voor 5 gewone euro's te pakken krijgen.
Het gewicht is 11,9 gram en het zilvergehalte is 925/1000, dat komt dus neer op 11,0 gram puur zilver oftewel 0,354 ounce.
Spotprijs zilver is op moment van schrijven 9,53 euro per ounce. Het zilver in het australie-vijfje is dus 3,37 euro waard.

Als je fysiek zilver in Nederland wilt kopen ben je op dit moment 326 euro per kg kwijt; er komt echter nog 19% BTW bij, dus in totaal 387,94 euro per kg. Je moet dus voor 11,0 gram zilver (het australie-vijfje) 4,27 euro neer moeten tellen. Da's dus beter dan de 5 euro die je bij het postkantoor moet betalen.

Als de zilverprijs echter nog hoger wordt, en de nederlandse munt dezelfde soort zilveren vijfjes blijft uitgeven, kan het moment komen dat de zilverwaarde hoger wordt dan de nominale waarde. In ieder geval komt het moment al heel dichtbij dat het lucratiever wordt om zilveren vijfjes bij het postkantoor te kopen dan om zilveren kilobaren met dure BTW aan te schaffen. 5,00/4,27=1,17. Dus als de zilverprijs in euro's nog 17% stijgt, is het moment al daar.

Vraag blijft natuurlijk wat de nederlandse munt dan gaat doen: Munten uitgeven met een lager zilvergehalte? Of alleen nog 10euro munten waarbij de zilverwaarde (nog) lager ligt dan bij de 5euro-munten?

In ieder geval heb ik een zooitje australie-vijfjes gehaald bij het postkantoor. Voordeel is dat je er ook echt mee kan betalen, dat lukt je met bv zilveren Maple Leafs niet (al schijnt het zo te zijn dat je maple's in Duitsland bij de bank moeiteloos kan inruilen tegen gewoon geld).
'k Heb ook al met zo'n australie-vijfje betaald bij de supermarkt. Ze keken wel een beetje raar op, maar het werd gewoon geaccepteerd (soms na navraag bij de bedrijfsleider).....
De rest gaat gewoon bij de zilver-verzameling/crash-pot....

Ezust

[verwijderd]
0
Heel erg bedankt Ezust voor deze info.
Zeer sympathiek dat je dit met ons deelt.
Ik wist/realiseerde mij dit niet, maar ga snel ook proberen om een flinke voorraad in te slaan.
[verwijderd]
0
Interessant.
Blijft natuurlijk altijd gewoon 5 euro waard.
Je kunt het dus zien als een gratis call optie op zilver.
Heeft iemand een idee hoeveel er van worden geslagen.
Ik denk dat ook een paar rolletjes ga aanschaffen.
gr-brj
[verwijderd]
0
Maar wat is de munt bijvoorbeeld waard als de zilverprijs op 50 dollar staat?

Wie koopt er DAN zo'n munt voor meer dan 5 euro?

(BRJ! Jij ook hier hahaha)

Waarom je verplaatsen als je lui kan zijn? www.herdenkingsmunt.nl/sanashop_v2/de...

Is dat niet handig :D!
[verwijderd]
0
quote:

Tradecommander schreef:

Maar wat is de munt bijvoorbeeld waard als de zilverprijs op 50 dollar staat?

Wie koopt er DAN zo'n munt voor meer dan 5 euro?
Dan worden ze omgesmolten....
[verwijderd]
0

Als de zilverprijs op 50 dollar per ounce staat, dan is de zilverwaarde van de munt 14,39 euro.(bij de huidige dollarkoers)
Dus dan wil iedereen wel kopen voor veel meer dan 5 euro per stuk. Waarschijnlijk kun je dan met je zootje munten naar Drijfhout of derg. gaan, en dan krijg je domweg de zilverwaarde betaald. (Tenzij, maar dat weet ik eigenlijk niet, er wettelijke belemmeringen zijn inzake het omsmelten van een munt die nog een wettig betaalmiddel is ?) Als dat laatste een probleem is, dan is daar natuurlijk altijd een oplossing voor te vinden. Wellicht heeft iemand nu al suggesties, zoals in het buitenland (buiten EU ?) verkopen.

[verwijderd]
0
quote:

Tradecommander schreef:

Maar wat is de munt bijvoorbeeld waard als de zilverprijs op 50 dollar staat?

Wie koopt er DAN zo'n munt voor meer dan 5 euro?

(BRJ! Jij ook hier hahaha)

Waarom je verplaatsen als je lui kan zijn? www.herdenkingsmunt.nl/sanashop_v2/de...

Is dat niet handig :D!
Met dank...
Wilde al even bestellen.
quote
maximaal 2 munten per klant
voorraad 440 stuks
unquote
Andere vergelijkbare munten al uitverkocht.
Moet dus toch naar het postkantoor...
[verwijderd]
0
[verwijderd]
0
Misschien een leuk alternatief,

Ik heb nog 200 Zilveren Eagles van 1988, gloedniew en in originele verpakking. Hiervoor wil ik 2620 Euro hebben. Als iemand interesse heeft kunt u een e-mail sturen.

Met vriendelijke groet,

Erik-Jan Kevelam
Ej_kevelam@hotmail.com
[verwijderd]
0
Wet.bet.middel mag niet worden omgesmolten.

Maar iedere munthandelaar zal ze graag van je kopen voor de zilverprijs.

De meeste postkantoren hebben nog genoeg voorraad.
[verwijderd]
0
Als je fysiek zilver in Nederland wilt kopen ben je op dit moment 326 euro per kg kwijt; er komt echter nog 19% BTW bij,......................

er komt echt geen 19 % btw bij een ziverbaar van 1 kilo!!!!!
zilver baren zijn altijd vrij van btw vraag maar bij kevelam in garderen.(ik heb daar nog nooit btw betaald)
dus 5 euro muntstukken zijn veeeeelste duur voor het zilver, deze munten zijn goed voor de staatskas.
als je dan toch in zilver wild investeren koop dan rijksdaalders / eagles /ziverenguldens of kilo's maar geen 5 eurostukken bij het postkantoor.
[verwijderd]
0
in een 5 euro munstuk zit geen 999 zilver maar 925 zilver dus trek dat verschil er ook nog even af.
dan zakt de waarde van de munt nog verder.

toch denk ik persoonlijk dat de zilverprijs nog echt op gang moet komen dus krijg je voor je 5 euro munt voorlopig nog 5 euro maar je kan hem bij grote stijging altijd om laten smelten.

maar nogmaals als je geld wil verdienen aan zilver koop dan baren.

[verwijderd]
0

1000x999=999 gram prijs=340.00euro=0.34 per gram
5 euromunt=11.9 x925=11gram x0.34=3.74=1.26 te duur

je betaald dus 1.26 euro voor de restwaarde van de munt!
[verwijderd]
0
Beste de Hebo....
Ook bij Kevelam betaal je BTW....of heb jij een speciale deal kunnen sluiten...
Gr/brj
Edit / misschien kan Kevelam dit zelf even uitleggen...
[verwijderd]
0
Ook wij moeten helaas altijd BTW berekenen over onbewerkt zilver. Als mensen kilobaren kopen, of uit laten leveren van hun zilverrekening zijn wij genoodzaakt BTW in rekening te brengen.

Natuurlijk hadden wij ook liever dat er geen BTW op zilver zou zitten. Maarja, dat is (nog?) niet zo.

M.vr.gr.

EJ Kevelam

33 Posts, Pagina: 1 2 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Markt vandaag

 AEX
882,63  +12,36  +1,42%  26 apr
 Germany40^ 18.177,90 +1,45%
 BEL 20 3.874,87 +0,44%
 Europe50^ 5.011,70 +0,10%
 US30^ 38.211,61 0,00%
 Nasd100^ 17.698,09 0,00%
 US500^ 5.095,29 0,00%
 Japan225^ 38.345,55 0,00%
 Gold spot 2.337,95 0,00%
 EUR/USD 1,0693 0,00%
 WTI 83,64 0,00%
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer

Stijgers

EBUSCO HOLDING +9,33%
NX FILTRATION +8,77%
ASMI +7,26%
Alfen N.V. +5,89%
PostNL +3,82%

Dalers

SIGNIFY NV -11,28%
Wereldhave -7,62%
AMG Critical ... -5,77%
IMCD -4,90%
ABN AMRO BANK... -4,19%

EU stocks, real time, by Cboe Europe Ltd.; Other, Euronext & US stocks by NYSE & Cboe BZX Exchange, 15 min. delayed
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer, streaming powered by: Infront