Koffiekamer « Terug naar discussie overzicht

Triodos certificaten handelsbeperking

446 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 17 18 19 20 21 22 23 » | Laatste
Happy One
0
quote:

Yeti schreef op 27 maart 2024 16:06:

De koers zal volgende week wel weer inzakken: fd.nl/financiele-markten/1512094/trio...
Dit is inderdaad heel beroerd nieuws voor Triodos en de (nieuwe) certificaathouders.
Joh
0
[quote alias=Yeti id=15238708 date=2024032716
De koers zal volgende week wel weer inzakken: fd.nl/financiele-markten/1512094/trio...
[/quote]

Dit is ook wel extreem, er zijn ook mensen die al hun spaargeld in rabocertificaten steken. De Rabobank heeft ook een waarschuwing opgenomen om niet meer dan een bepaald percentage van hun vermogen in de certificaten te beleggen. Dat moet Triodos ook doen om problemen met de zorgplicht te voorkomen. Kan me bijna niet voorstellen dat de Triodos dit geadviseerd heeft.
MOEdig Voorwaarts
0
Financieel analfabeten komen nou eenmaal overal mee weg.

Aan de andere kant hoorde ik zojuist in het item van RTL Z dat zijn adviseur (kennelijk iemand van Triodos) hem dit geadviseerd zou hebben. Dat is natuurlijk ook behoorlijk "fout".

Volgens mij zijn er nog wel meer van dit soort cases (zie de site stichting certificaathouders), dus wat dat betreft is met deze uitspraak in handen nog wel het e.e.a. te verwachten.

Ben trouwens ook benieuwd of deze uitspraak consequenties zal hebben voor het voorgestelde dividend...
Happy One
1
quote:

MOEdig Voorwaarts schreef op 27 maart 2024 17:28:

Ben trouwens ook benieuwd of deze uitspraak consequenties zal hebben voor het voorgestelde dividend...
Ik verwacht dat het voor het nu voorgestelde dividend van 2,84 euro nog wel mee zal vallen, er is nog hoger beroep mogelijk voor Triodos.
Wel denk ik dat de 32 euro van vandaag de voorlopige piekkoers is geweest, er zijn veel meer mensen die een onevenredig groot gedeelte van hun vermogen in die certificaten gestopt hebben. In die zin is de casus van Vayne representatief voor een veel grotere groep, al is het een exceptioneel geval.
Nou ja, op de koers van 32 euro van vandaag nemen we nog een biertje ;-).
Joh
0
Ik kan me niet voorstellen dat een beleggingsadviseur van de Triodos bank een advies geeft om al je pensioengeld in certificaten van de bank te steken. Als dat waar is en kan worden bewezen heeft de bank geen poot om op staan. De opleiding van de adviseur schiet dan duidelijk tekort.
Niels Koerts heeft een worst case scenario schadebedrag van €52,7 miljoen berekend, wat overeenkomt met driekwart van de jaarwinst van Triodos. Dat is vervelend, maar zorgt er niet voor dat de bank in de problemen komt, overigens verwacht hij een lager schadebedrag.
shaai
0
quote:

Joh schreef op 28 maart 2024 11:01:

Ik kan me niet voorstellen dat een beleggingsadviseur van de Triodos bank een advies geeft om al je pensioengeld in certificaten van de bank te steken. Als dat waar is en kan worden bewezen heeft de bank geen poot om op staan. De opleiding van de adviseur schiet dan duidelijk tekort.
Niels Koerts heeft een worst case scenario schadebedrag van €52,7 miljoen berekend, wat overeenkomt met driekwart van de jaarwinst van Triodos. Dat is vervelend, maar zorgt er niet voor dat de bank in de problemen komt, overigens verwacht hij een lager schadebedrag.
Berichtgeving in FD wijst er wel op dat dat zo speelde, en ik las ook al veel hogere bedragen nav verloren zaken in Spanje.
Woudloper
0
€52,7 miljoen lijkt mij erg laag, dat is nog geen 2 euro per aandeel. Ik verwacht eerder 20 euro per aandeel en de nieuwe aandeelhouders mogen dat betalen ;-)
Joh
0
quote:

Woudloper schreef op 28 maart 2024 13:59:

€52,7 miljoen lijkt mij erg laag, dat is nog geen 2 euro per aandeel. Ik verwacht eerder 20 euro per aandeel en de nieuwe aandeelhouders mogen dat betalen ;-)
Het gaat niet om alle certificaten, hij heeft een berekening op X gezet.
shaai
1
Aha, hier las ik fictieve berekening over hoge Spaanse kosten evt:

fd.nl/financiele-markten/1510971/spaa...

Was van 17 maart:

“### Goed om te zien dat u mogelijk anderen inspireert met onze journalistieke content. We vragen u enkel voor persoonlijk gebruik onze content te kopiëren, om geen inbreuk te maken op onze Algemene Voorwaarden. Vraag anders naar onze bedrijfslicenties via klanten@fdmediagroep.nl ###

Als ruim 49.000 Spaanse certificaten al €3,8 mln kosten (€77 per certificaat), dan is dat in potentie €28,9 mln als Triodos in het ongelijk wordt gesteld bij alle 375.694 certificaten waar rechtszaken over lopen. In totaal staan in Spanje 2,1 miljoen certificaten uit. In het hypothetische geval dat Triodos bij alle certificaten €77 moet betalen, kost dat €161,7 mln. Alleen in Spanje.
Zeker, dat is veel ‘als’ en ‘dan’. Voor een kleine bank is het niettemin een enorm financieel risico. En de doelstellingen mogen idealistisch zijn, als het om de balans gaat draait het ook in Zeist om ordinaire centen. Dat blijkt uit het feit dat accountant PwC de omgang met de claims nu als zelfstandige key audit matter heeft benoemd.

Lees het volledige artikel: fd.nl/financiele-markten/1510971/spaa...
c room
0
Dat stuk over Jan Vayne klopt niet.
...Het beroep op dwaling acht de rechtbank verjaard, wel is ze van mening dat de bank Vayne onvoldoende gewaarschuwd heeft toen hij zijn complete pensioenpot van €3,8 mln in Triodos-certificaten stak...
...De 34.000 certificaten die hij over de loop van jaren heeft gekocht waren voor het stilleggen van de handel nog €2,86 mln waard...
Als Jan Vayne 3,8 miljoen in certificaten stak dan moet hij er op z'n minst 45700 hebben.
Ergens heeft ie dus wel verkocht. De koers is voor stopzetting niet gedaald.
Vind wel dat ie heel makkelijk wegkomt met: "Ik wist van niets." Hij heeft op z'n minst twee huizen, meerdere (geïmporteerde classic) auto's, 3,8 miljoen pensioengeld, muziekrechten en ongetwijfeld nog een paar ton cash/spaargeld. Kan me niet voorstellen dat je dan financieel onwetend bent, danwel geen manager, accountant of financieel adviseur in dienst hebt.
Los van het schadebedrag, wat gaat Triodos met de certificaten van de gedupeerden doen? Verkopen aan een investeerder of lozen?
wiegveld
1
Klopt hij heeft tussentijds bijgekocht en stockdividend gehad: 2.15

Halverwege 2012 koopt [eiseres sub 2] nog eens 4.053 certificaten ter waarde van 300.000. In juli
2017 koopt [eiseres sub 2] ook nog 5.555 certificaten ter waarde van 450.000. Zijn
certificaatportefeuille groeide in de jaren 2014 tot halverwege 2019 daarnaast nog verder door
uitkeringen in stockdividend, tot een maximum aantal van 46.844 certificaten. [eiseres sub 2] ontving
gedurende die jaren ook cashdividend, volgens Triodos Bank zon 304.616 in totaal.
wiegveld
1
En daarna verkocht ie er ook een groot aantal.

Toen [B] eind 2019 de Triodos Bank verliet, werd hij opgevolgd door [C] (hierna: [C] ). Volgens
[eiseres sub 2] voelde hij met [C] niet de klik die hij met [B] voelde en begon hij zich steeds minder
prettig bij de certificaten te voelen. Vanaf maart 2020 begon [eiseres sub 2] zijn certificaten
structureel te verkopen. In maart 2020, vlak voor de sluiting van de handel, heeft hij voor 1 miljoen
aan certificaten (11.904) verkocht en na de heropening van de handel in oktober van dat jaar heeft hij
steeds het maximum aantal certificaten dat toegestaan was, verkocht. Per 1 januari 2022 had [eiseres
sub 2] in totaal nog afgerond 33.592 certificaten in zijn bezit, die tegen een koers op dat moment van
59 per certificaat gezamenlijk een waarde vertegenwoordigden van bijna 2 miljoen (productie 34,
[eiseres sub 2] ).
wiegveld
0
Triodos wordt aangerekend dat ze hun zorgplicht verzaakt hebben en geen goede verslagen hebben over zijn beleggersprofiel.
shaai
0
Apart! Hoger zelfs

tijdens de handelsronde van 03-04-2024, is vastgesteld op €33,50. Het transactievolume bedraagt 6721,82021.
446 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 17 18 19 20 21 22 23 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Markt vandaag

 AEX
882,63  +12,36  +1,42%  26 apr
 Germany40^ 18.177,90 +1,45%
 BEL 20 3.874,87 +0,44%
 Europe50^ 5.011,70 +0,10%
 US30^ 38.211,61 0,00%
 Nasd100^ 17.698,09 0,00%
 US500^ 5.095,29 0,00%
 Japan225^ 38.345,55 0,00%
 Gold spot 2.337,95 0,00%
 EUR/USD 1,0694 -0,33%
 WTI 83,64 0,00%
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer

Stijgers

EBUSCO HOLDING +9,33%
NX FILTRATION +8,77%
ASMI +7,26%
Alfen N.V. +5,89%
PostNL +3,82%

Dalers

SIGNIFY NV -11,28%
Wereldhave -7,62%
AMG Critical ... -5,77%
IMCD -4,90%
ABN AMRO BANK... -4,19%

EU stocks, real time, by Cboe Europe Ltd.; Other, Euronext & US stocks by NYSE & Cboe BZX Exchange, 15 min. delayed
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer, streaming powered by: Infront