De succesrijkste zullen bedrijfskundig (te) jong zijn, en onder private equity vallen. Dan wordt het al snel een indirectere belegging. Jouw geld zullen ze niet echt nodig hebben, "steps" zijn goedkoop, dus de kans is groot dat er wordt gecasht of dat een verliezen producerende ondernemer vooral inspeelt op een hype. Een Delta Drone of The Blockchain Group, bijvoorbeeld.
Zonder beursnotering zou je op de gok zelf Nederlandse gemeenten met een problematisch of groot nieuwbouwproject en/of vakantiewoningencomplex kunnen benaderen, om zo'n prestigeproject of nieuwe Almeerse wijk landelijk op de kaart te zetten door strookjes gepland fietspad formeel te onttrekken aan de openbare weg. Om er stepstroken van te maken, waar de wegenverkeerswet verder wel geldt. Dit zal alleen werken binnen de publiciteit, om ook jezelf op de kaart te zetten als toonaangevend. "Blauwestad eerste gemeente met e-scooters op de weg" (eigenlijk: pal naast de openbare weg). Dat idee. Om zo nationaal bekend te worden, terwijl het in werkelijkheid dusdanig lang kan duren in Blauwestad dat het sneller overal mag. Maar dan sta je nationaal wel op de kaart als toonaangevende partij met één e-scooter in het dorp Blauwestad, en kun je zelf op zoek naar private equity voor het eigenlijke echte werk. Succes niet gegarandeerd, maar veel meer dan een telefoontje of e-mail hoeft het niet te kosten.
Wie internationaal zoekt, moet overigens niet op "step" zoeken. Dat is Dunglish. Een step met grote wielen en een voet aan de grond is een foot bike, en een step met kleine wielen is een scooter.
En je moet je afvragen of dit niet aan een eigen succes ten onder gaat. Teveel steps die overal rondslingeren binnen oude binnensteden, en die met ons klimaat op een regenachtige dag ook minder snel worden verzameld door de plaatselijke zwerver.
Zo te zien wordt een grote groeier, Bird, met Europees HQ in Amsterdam, al gefinancierd door privaty equity, en is op papier miljarden waard.