Koffiekamer « Terug naar discussie overzicht

Recessie of geen recessie....???

54 Posts, Pagina: « 1 2 3 | Laatste
DeZwarteRidder
0
Economie Europa staat voor krimp van 2 procent dit jaar'

Gepubliceerd op 26 maart 2020 09:33 | Views: 2.062 | Onderwerpen: Europa

LONDEN (AFN) - De economieën van de eurozone en het Verenigd Koninkrijk staan voor een krimp van 2 procent dit jaar. Die schatting doet kredietbeoordelaar S&P Global. De onderzoekers van het toonaangevende ratingbureau wijzen onder meer op de sterk oplopende kosten om de coronacrisis het hoofd te bieden. Begin maart hield S&P Global nog rekening met een groei van de economie in de eurozone met 0,5 procent.

Verschillende landen kwamen recent met noodmaatregelen om de verspreiding van het virus het hoofd te bieden. In verschillende landen geldt een lockdown, waarbij mensen is opgeroepen thuis te blijven en de deuren van niet-noodzakelijke winkels gesloten zijn. In Nederland zijn onder meer scholen en horeca dicht. Ook geldt een samenscholingsverbod. Verschillende winkelketens gooiden op eigen initiatief de deuren al dicht.

Verder hebben vooral ook reisorganisaties en luchtvaartbedrijven het zwaar. Consumenten wordt afgeraden te reizen verder geldt voor veel landen een reisverbod. Alleen al KLM schrapte 90 procent van zijn geplande vluchten. Er zijn verschillende Europese luchtvaartbedrijven die helemaal geen vluchten meer uitvoeren. Reisorganisaties als TUI en Sunweb zetten voorlopig een streep door alle vakantiereizen.

Kosten

S&P Global wijst erop dat de kosten om de virusuitbraak te beteugelen hard oplopen. Nog altijd wordt door de kenners verwacht dat de weg naar herstel in de tweede jaarhelft ingezet zal worden. Maar anders dan bij de eerdere prognose houden de kenners er rekening mee dat dit langer op zich zal laten wachten.

De omvang en het soort beleidsreacties dat landen nu nemen, is volgens S&P Global van cruciaal belang om later permanente economische schade te voorkomen.
DeZwarteRidder
0
De titelvraag is inmiddels beantwoord: we krijgen dus minstens een recessie, die 2 tot 3 kwartalen gaat duren.
[verwijderd]
0
De vraag is: is de recessie in termen van de beurs voldoende ingeprijsd?
Voorlopig denk ik dat het antwoord ja is, mits.. (*voor mijzelf een checklist gemaakt om te kijken of de koersen gaan halveren of niet)
DeZwarteRidder
0
Onderzoek ING
Scheepvaart komt in zwaar weer: ’Schippers zien recessie naderen’

Gert van Harskamp
Aangepast: 1 uur geleden3 uur geledenin Financieel

Amsterdam - Schippers hebben het moeilijk. Scheepvaartbedrijven in zowel de binnenvaart als de zeevaart zien na historisch goede jaren hun omzetten instorten, blijkt uit sectoronderzoek van ING Research. „Er is geen aanbod van vracht en, vergeet niet, wij zijn de graadmeter van de economie.”

Lage vervoerstarieven, dalende vrachtvolumes en kelderende omzetten. De scheepvaart zit volgens economisch sectoronderzoek van ING dit jaar in uitermate onrustig vaarwater en de sector kan dat beeld alleen maar bevestigen. Geconfronteerd met de bevindingen van de economen van de bank, hoeft Sunniva Fluitsma, die zelf binnenvaartschipper en lid van de Algemeene Schippers Vereeniging (ASV) is, alleen maar een appje te laten zien. ’Slakken van IJmuiden naar de Moerdijk en Amsterdam voor dumptarieven. Er liggen er nu dagelijks twee, drie of meer in IJmuiden te wachten’, luidt het appje.

„Dit soort berichten krijg ik dagelijks van schippers", zegt Fluitsma. „Die liggen in de havens stil te wachten op vracht, want er is gewoon geen aanbod. En de tarieven zijn vreselijk laag. Ik heb al een economische recessie voorspeld. Wij zijn de graadmeter van de economie, hè. Aan de hand van hoe het bij ons gaat, kun je de economie voorspellen.”

Zowel de Nederlandse binnenvaart als de zeevaart doet dit jaar een grote stap terug. Nadat hun omzetten in 2021 en 2022 door hoge tarieven een historische piek bereikten, zakken die nu weg.

Consumenten

De Nederlandse scheepvaart ziet een cocktail van nadelige ontwikkelingen op zich afkomen, die een negatieve impact hebben op de sector, aldus ING. De internationale handel staat door hoge rente en een moeilijke fase die de industrie doormaakt onder druk. Daarnaast belemmeren geopolitieke spanningen en protectionisme de handel. „Daar komt bij dat consumenten in de nasleep van de coronapandemie weer meer aan diensten hebben uitgeven en minder aan goederen", vult transporteconoom en -onderzoeker Rico Luman van ING aan.

Al met al betekent het dat de overslag in de drie grote West-Europese havens dit jaar stevig wegzakt. Er is niet alleen minder overslag van zeeschip naar zeeschip, ook het vervoer naar het achterland loopt grote averij op. Luman: „Met name in Duitsland zien we de economie haperen en dat raakt direct onze binnenvaart.”

In totaal verwacht het economisch bureau van ING dat het vrachtvolume voor de Nederlandse scheepvaart dit jaar met 5% afneemt. De containervaart en droge bulk als erts en kolen vallen het hardst terug.

Familiebedrijven

„Nu heeft de scheepvaart een paar goede jaren achter de rug met zeer hoge tarieven, waardoor de meeste bedrijven nu nog voldoende vet op de botten hebben", zegt sectoreconoom Luman. „En wij verwachten voor 2024 een licht herstel van het volume, met een groei van 1,5%. Daarnaast zijn er de afgelopen jaren niet veel schepen bijgekomen. Daardoor is er geen overcapaciteit, zoals in 2009. Maar de binnenvaart bestaat voor een groot deel uit kleine familiebedrijven en die zijn kwetsbaarder.”

Zo ziet ING voor deze bedrijven laag water door droge zomers als structureel risico. In 2018 en 2022 had de binnenvaart daarmee te maken. Luman: „Dan stijgen de tarieven fors, omdat er minder vracht op een schip kan en de vrachtcapaciteit dus afneemt. Voor de korte termijn goed, voor de lange termijn niet. Dan zoeken verladers alternatieven, zoals vervoer over de weg. Dat is juist wat we niet willen, want vervoer van grote hoeveelheden blijft over het water het meest efficiënt.”
DeZwarteRidder
0
Nederlandse industrie vertraagt minder sterk
01-12-2023 07:18 - Inkoopmanagersindex in november naar 44,9.

(ABM FN-Dow Jones) De Nederlandse industrie heeft in november minder krimp laten zien. Dit bleek vrijdag uit cijfers van S&P Global en Nevi.

De inkoopmanagersindex die de activiteit van de industrie van het land meet, kwam uit op 44,9 tegen 43,8 een maand eerder.

Ook in november was de zwakke klantvraag een belangrijke reden voor de verslechtering van de bedrijfsomstandigheden in de Nederlandse industrie. Bedrijven maakten melding van aanhoudende afnames van zowel de productieomvang als het aantal nieuwe orders.

Het bedrijfsvertrouwen daalde ondertussen verder tot onder het historisch gemiddelde en de bedrijven verkleinden zowel de voorraad gereed product als de materiaalvoorraad.

Om hun concurrentievermogen te vergroten, verlaagden de productiebedrijven hun verkoopprijzen opnieuw, ondersteund door een verdere aanzienlijke daling van de inkoopkosten.

"Ondersteund door lagere materiaalprijzen en overtollige voorraden gereed product verlaagden veel industriële bedrijven hun verkoopprijzen om extra omzet te genereren. Ook staat kostenverlaging hoog op de managementagenda. De personeelsomvang wordt teruggebracht in lijn met het gedaalde productievolume en klantvraag. Vooral tijdelijke en uitzendcontracten worden opgezegd. Daarnaast worden voorraadposities verder afgebouwd om meer cash vrij te maken en hoge rentelasten te voorkomen", aldus David Kemps, sector banker industrie bij ABN AMRO in een redactioneel commentaar.

Een indexstand groter dan 50 wijst op groei, terwijl minder dan 50 krimp betekent.

Door: ABM Financial News.
DeZwarteRidder
0
Duikeling export: ’Economie belangrijke uitvoerlanden kwakkelt’

Gert van Harskamp
Aangepast: Vandaag, 12:48Vandaag, 11:58in Financieel

Amsterdam - De Nederlandse uitvoer heeft een enorme duikeling gemaakt. Het exportvolume is in oktober met 7,5% gedaald ten opzichte van dezelfde maand in 2022, blijkt uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS).
© ANP/HH

De daling op jaarbasis is zo groot, omdat de uitvoer in oktober vorig jaar piekte met een groei van 8,7%. Vooral de uitvoer van voedings- en genotmiddelen, aardolieproducten en aardgas is gekrompen ten opzichte van een jaar eerder.

„We hebben vorig jaar vanwege de inval van Rusland in Oekraïne in de maanden voor de winter heel veel olie en gas geïmporteerd en daarvan is ook weer een groot deel geëxporteerd”, legt CBS-econoom Marjolein Jaarsma uit. „Dat effect is nu weggevallen.”

Bekijk ook:
Economie krimpt verder, ’bedrijfsleven kan er geen tegenvaller meer bij hebben’
Wisselkoersen

Een andere oorzaak van de exportdaling van de hoeveelheid goederen zit hem in de productiedaling. Het productievolume is namelijk met 11% gedaald, waardoor er ook minder goederen uitgevoerd konden worden.

„Het ondernemersvertrouwen is ook aanzienlijk lager dan een jaar geleden”, zegt Jaarsma. „Wisselkoersen zijn ongunstig en de economie in voor ons belangrijke exporterende landen, zoals Duitsland, kwakkelt.”

Voor december zien de omstandigheden voor de export er volgens het CBS nog ongunstiger uit. Met name de economische situatie en de ontwikkeling van de Nederlandse concurrentiepositie hebben negatieve invloed op de uitvoer, aldus de statistici.
DeZwarteRidder
0
DNB: Economie is er stuk slechter aan toe dan gedacht, nauwelijks groei in de komende jaren

De Nederlandse economie is er een stuk slechter aan toe dan eerder dit jaar werd gedacht. Zowel dit jaar als volgend jaar rekent De Nederlandsche Bank (DNB) op economische stagnatie, terwijl de toezichthouder in juni nog uitging van groeipercentages van 0,8 procent en 1,3 procent. Forse tegenvallers in andere landen raken Nederland als handelsland, blijkt bij de halfjaarlijkse raming van de centrale bank.
Economieredactie 18-12-23, 13:03 Laatste update: 13:11

DNB rekende al op een afkoeling van de wereldeconomie door de opgelopen rente, maar met name de economische ontwikkeling in de Verenigde Staten en China schaadt de wereldwijde handel nu. Ook de moeilijkheden van de belangrijkste handelspartner Duitsland zitten Nederland dwars. Daardoor komt de groei van het bruto binnenlands product (bbp) dit jaar uit op 0,1 procent en in 2024 op 0,3 procent. Vorig jaar groeide de economie nog met ruim 4 procent.

Toch hadden de hoge inflatie en opgelopen geopolitieke spanningen de Nederlandse economie nog meer kunnen schaden. Volgens DNB-hoofdeconoom Olaf Sleijpen is dat niet gebeurd door steunpakketten vanuit de overheid, zoals het prijsplafond voor energie. Daardoor bleven de uitgaven van consumenten enigszins op peil.

DNB wijst erop dat de overheid zulke ingrepen binnenkort mogelijk niet meer kan doen. Het begrotingstekort loopt volgens de raming op naar 2,9 procent in 2025. Dat is bijna op de EU-grens van 3 procent, waardoor de overheid eerst zou moeten bezuinigen voordat er grote steunpakketten kunnen komen om aan de regel te voldoen. “Terwijl zulke ingrepen ons juist in zowel de energie- als coronacrisis hebben geholpen”, licht Sleijpen toe.

Vergeleken met enkele andere Europese landen valt de economische groei van Nederland lager uit. “Dat komt ook doordat wij vlak na de coronapandemie harder zijn gegroeid”, weet de econoom. “Wel is het zo dat Nederland in tegenstelling tot andere economieën tegen capaciteitsgrenzen aanloopt, onder meer op het gebied van woningbouw en de krappe arbeidsmarkt. Daar zijn ingrepen nodig.”

Volgens Sleijpen is het land dan ook gebaat bij een snelle kabinetsformatie. “Die duidelijkheid is voor het bedrijfsleven heel belangrijk, zodat zij weer meer gaan investeren.” Sleijpen is kritisch over het verlaten van de EU, waar verkiezingswinnaar PVV voor pleitte in de campagne. “Dat is een heel, heel slecht idee.”

Voor 2025 rekent DNB op een sterkere groei van 1 procent, geholpen door verder gestegen lonen om de koopkracht te herstellen. In een alternatief scenario, waarin de wereldwijde handel verder zou verslechteren, zou Nederland volgend jaar te maken kunnen krijgen met economische krimp en in 2025 met een zwakkere groei van 0,6 procent.
DeZwarteRidder
0
Nederlandse producenten negatiever gestemd
02-jan-2024 08:22

Vertrouwensindex in december gedaald.

(ABM FN-Dow Jones) De stemming onder producenten in de Nederlandse industrie is in december negatiever geworden. Dit bleek dinsdag uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek.

De vertrouwensindex daalde van -0,5 in november naar -3,4 in december.

Daarmee is sprake van de laagste stand in ruim drie jaar. Fabrikanten waren vooral pessimistischer over de orderportefeuille en de verwachte bedrijvigheid in de komende drie maanden, aldus het CBS.

Alle deelindicatoren van het producentenvertrouwen waren negatief.

Door: ABM Financial News.
DeZwarteRidder
0
Het beste van De Telegraaf
Column: wereldhandel stagneert op een heel ongebruikelijk moment

Jaap van Duijn
1 uur geledenin Financieel

In het eerste én tweede én derde kwartaal is de Nederlandse uitvoer gedaald en het vierde kwartaal zal wel niet beter zijn geweest. Een vrij bijzondere gebeurtenis. Dat de export drie kwartalen achtereen afneemt, komt maar zelden voor (laatst tijdens corona en gedurende de kredietcrisis van 2008/2009), maar een daling van vier achtereenvolgende kwartalen is uitzonderlijk.

Waarom zal het vierde kwartaal niet beter zijn? In de voor de wereldhandel twee belangrijkste kanalen, het Suezkanaal en het Panamakanaal, stokt de doorvoer van schepen. In het eerste geval is het een vergelding door Houthi-rebellen voor de Israëlische beschietingen en bombardementen op Gaza, waarbij aan Palestijnse zijde inmiddels 23.000 doden zijn gevallen.

In het tweede maakt klimaatverandering dat de waterstand in het kanaal te laag is geworden om nog het gebruikelijke aantal zeeschepen door te laten. Een blik op de site van Marine Traffic laat overigens zien dat er door het Suezkanaal nog druk gevaren wordt, terwijl je de schepen in het Panamakanaal zo kunt tellen.
Lange golfbeweging

De wereldhandel stagneert, en doet dat op een heel ongebruikelijk moment, namelijk kort na de vorige recessie. Net zoals na 1973 duidelijk werd dat we met een structurele omslag in de wereldeconomie te maken hadden, lijkt dat ook nu weer het geval te zijn. Het aantal jaren tussen toen en nu komt overeen met de lengte van de lange golfbeweging. De periode van almaar verdergaande verstrengeling van de grote blokken die samen de wereldeconomie vormen, lijkt voorbij te zijn.

Groeide de wereldhandel altijd harder dan de economie, nu lijkt het omgekeerde te gaan gebeuren. Volgens het IMF zou de wereldeconomie in 2023 nog met 3% gegroeid moeten zijn, maar de handel is sinds september 2022 met 3% gedaald.
Productie teruggehaald

Achter deze beweging zit de structurele daling van de economische groei in China, plus een beweging in veel landen die het gemakkelijkst is samen te vatten als ‘eigen land eerst’. In de jaren dertig heette het in ons land: ‘Koopt Nederlandse waar, dan helpen wij elkaar.’ Interessant in dit verband is dat de werkgelegenheid in de Amerikaanse industrie, die dertig jaar achtereen was gedaald, sinds 2009 weer in de lift zit. Productie die elders plaatsvond, is weer teruggehaald.

Voor Nederland is een omslag in de wereldhandel slecht nieuws. Sinds 2009 is onze uitvoer met 54% gestegen, de binnenlandse consumptie met maar 10%. De export is al jaren de trekker van de Nederlandse economie. Je zou ook kunnen zeggen dat Nederland te afhankelijk is geworden van de uitvoer. Valt die tegen, dan zien we dat onmiddellijk terug in de productiecijfers. In anderhalf jaar is de industriële productie met 15% afgenomen, een van de grootste dalingen in zo korte tijd ooit. In de pers heb ik er geen aandacht voor gezien.

De restaurants zitten nog vol en het aantal mensen met een baan stijgt nog steeds. Maar verder weg gebeurt er van alles.
DeZwarteRidder
0
Aantal containers naar Rotterdamse haven neemt fors af: ‘Nog nooit gebeurd in de geschiedenis’

In de Rotterdamse haven zijn vorig jaar fors minder zee- en binnenvaartschepen binnengelopen. Dat is geen goed nieuws. Belangrijkste oorzaak: de krimpende economieën in Duitsland en China. Op snel herstel hoeven we niet te rekenen. ,,Dit is nog nooit gebeurd in de geschiedenis van de Rotterdamse haven.”
Sander van der Werff 24-01-24, 10:00 Laatste update: 10:25

Het aantal zeeschepen dat Rotterdam aandeed, daalde van 29.029 tot 27.886 (-1143), zo bleek woensdag bij de presentatie van de nautische cijfers over 2023. Doordat er minder tankers en containerschepen aanmeerden, waren er ook minder binnenvaartschepen nodig om die grondstoffen en goederen verder naar het achterland te vervoeren: kwamen er in 2022 nog 97.459 binnenvaartschepen naar Rotterdam, vorig jaar waren dat er 89.183 - een afname van maar liefst 8276.
‘Rotterdam is spiegel van de wereldeconomie’

De daling ligt in lijn met de overslagcijfers over de eerste negen maanden van 2023, die een krimp van 6 procent lieten zien. Haveneconoom Bart Kuipers van de Erasmus Universiteit ziet twee belangrijke oorzaken voor de afname. Allereerst de EU-sancties tegen Rusland: tot eind 2022 kwamen er dagelijks relatief kleine schepen met Russische olieproducten binnen. Na het handelsverbod werd die aanvoer overgenomen door andere buitenlandse partijen met mammoetschepen, waardoor ze minder vaak naar Nederland hoefden te varen.

Kuipers denkt echter dat de ingezakte wereldhandel de belangrijkste oorzaak is van het teruglopende aantal schepen. Grootmacht China kampt bijvoorbeeld met een stagnerende groei, waardoor het land minder producten uit Europa haalt.
Rotterdam is de kanarie in de mijn

Omgekeerd worstelen Europese landen met vergelijkbare problemen. De auto-industrie in Duitsland krijgt klappen, net als de chemiereuzen. Onze oosterburen importeren daarom minder kolen, erts en chemische basisproducten. Door (dreigende) recessies houden veel consumenten de hand op de knip.

En dat is goed voelbaar in een grote doorvoerhaven als Rotterdam. Want als de handelsstromen wereldwijd in een lagere versnelling draaien, komen er minder zee- en binnenvaartschepen deze kant op. Kuipers: ,,Onze haven is als de kanarie in de mijn: als het hier niet goed gaat, is dat een signaal dat het in grote delen van Europa en de wereld niet goed gaat. Rotterdam is een spiegel van de wereldeconomie.”
‘Dit is nooit eerder gebeurd’

Volgens Kuipers belooft deze ontwikkeling weinig goeds voor de containeroverslagcijfers die binnenkort gepresenteerd worden. ,,In 2021 kwam er 15,3 miljoen TEU (1 TEU is een container van 6 meter, red.) binnen, in 2022 was dat nog 14,5 miljoen en voor 2023 komen we waarschijnlijk uit op 13,6 miljoen TEU. Dan zit je ongeveer op het niveau van 2017. Als je kijkt naar het aantal scheepsbewegingen over 2023 en de vervoerde lading, dan zie je een heel treurig plaatje voor Nederland.”

Twee opeenvolgende jaren met dalende containeroverslagcijfers: dat is in de geschiedenis van de Rotterdamse haven nog nooit gebeurd. ,,Dus het gaat niet goed. En het einde is nog niet in zicht. We hebben economische groei in Europa nodig.”
DeZwarteRidder
0
Europese economie stagneert
ABM Financial News
11:11

(ABM FN-Dow Jones) De economie in de eurozone is in het vierde kwartaal gestagneerd. Dit bleek dinsdag uit voorlopige cijfers van Eurostat, het statistiekbureau van de Europese Unie.

Op kwartaalbasis bleef het bruto binnenlands product onveranderd. In het derde kwartaal was er een krimp van 0,1 procent. Zo werd een technische recessie vooralsnog vermeden

Op jaarbasis kwam de groei in het vierde kwartaal uit op 0,1 procent.

In heel 2023 groeide de economie vermoedelijk met 0,5 procent.

info@abmfn.nl
Redactie: +31(0)20 26 28 999

Bron: ABM Financial News
DeZwarteRidder
0
Duitse economie blijft krimpen
ABM Financial News
10:11

(ABM FN-Dow Jones) De Duitse economie is in het vierde kwartaal opnieuw gekrompen. Dit bleek dinsdag uit cijfers van het Duitse Bureau voor de Statistiek.

De economie kromp in het afgelopen kwartaal met 0,3 procent op kwartaalbasis, zoals economen ook hadden verwacht.

Op jaarbasis kromp de Duitse economie in het vierde kwartaal met 0,2 procent.

In heel 2023 daalde het Duitse bruto binnenlands product met 0,3 procent.

Bron: ABM Financial News
54 Posts, Pagina: « 1 2 3 | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Markt vandaag

 AEX
883,61  +13,34  +1,53%  17:09
 Germany40^ 18.167,60 +1,40%
 BEL 20 3.882,77 +0,64%
 Europe50^ 5.008,40 +1,40%
 US30^ 38.172,63 +0,13%
 Nasd100^ 17.584,28 +0,89%
 US500^ 5.099,79 +1,09%
 Japan225^ 37.998,05 +0,72%
 Gold spot 2.333,89 +0,08%
 EUR/USD 1,0677 -0,49%
 WTI 83,63 -0,14%
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer

Stijgers

EBUSCO HOLDING +9,40%
ASMI +7,81%
NX FILTRATION +7,08%
Alfen N.V. +7,02%
TomTom +3,50%

Dalers

SIGNIFY NV -10,64%
Wereldhave -7,33%
IMCD -5,64%
AMG Critical ... -5,08%
BESI -4,30%

EU stocks, real time, by Cboe Europe Ltd.; Other, Euronext & US stocks by NYSE & Cboe BZX Exchange, 15 min. delayed
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer, streaming powered by: Infront