Heijmans « Terug naar discussie overzicht

Heijmans - Juli 2014

707 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 ... 32 33 34 35 36 » | Laatste
[verwijderd]
0
bartvde
0
quote:

stockexchangestaartje schreef op 7 juli 2014 15:08:

Kom op Heijmans! Terug naar de 13, welk je op zn minst hoort te noteren.
tja we kunnen niet ontkennen dat nu de hele sector een geloofwaardigheidsprobleem heeft met 2/3 in de shit
[verwijderd]
0
Heijmans krabbelt hier wel weer uit op. Even de angsthazen eruit schudden. Het zijn twee onafhankelijke bedrijven. Marge boven volume beleid gaat zijn vruchten wel afwerpen. Natuurlijk is het risico van probleemprojecten er altijd. Maar dat geldt voor elk bedrijf ongeacht het gebied waarbinnen ze opereren.
[verwijderd]
0
Goodwill gaat zich belonen, er is te weinig vertrouwen mee bij de andere 2 bedrijven, helaas zullen er niet veel de overstap maken vele zijn het vertrouwen in de sector kwijt.
Laat Heijmans maar het goede voorbeeld gaan geven van hoe het wel moet in crisis tijden.
[verwijderd]
0
Heijmans is niet te vergelijken met ballast nedam en BAM. Heijmans is veel innovatiever en heeft de problemen eerder aangepakt, helaas is de beurs racistisch en word alles over 1 kam geschoren. Maar uiteindelijk zullen de cijfers laten zien wat voor bedrijf het werkelijk is. Misschien niet dit jaar of ook niet volgend jaar, maar ik heb vertrouwen in dat het ooit komt!
[verwijderd]
0
quote:

KonVicT *G* schreef op 7 juli 2014 18:44:

Heijmans is niet te vergelijken met ballast nedam en BAM. Heijmans is veel innovatiever en heeft de problemen eerder aangepakt, helaas is de beurs racistisch en word alles over 1 kam geschoren. Maar uiteindelijk zullen de cijfers laten zien wat voor bedrijf het werkelijk is. Misschien niet dit jaar of ook niet volgend jaar, maar ik heb vertrouwen in dat het ooit komt!
TIJD VOOR EEN PERSBERICHTJE VANUIT HEIJMANS LIJKT MIJ MET POSITIEF NIEUWS OVER DE EIGEN PRESTATIES EN TOEKOMSTBESTENDIGHEID
Brokie Even
0
quote:

stockjunky schreef op 7 juli 2014 19:29:

[...]

TIJD VOOR EEN PERSBERICHTJE VANUIT HEIJMANS LIJKT MIJ MET POSITIEF NIEUWS OVER DE EIGEN PRESTATIES EN TOEKOMSTBESTENDIGHEID
tenzij ze zelf ook nog wat lijken in de kast hebben zitten. Ik kijk nergens meer van op...
peter_36
0
quote:

Broke-even schreef op 7 juli 2014 20:00:

[...]Slechte verliezer?
[Modbreak IEX: Gelieve elkaar niet persoonlijk aan te vallen, bericht is bij dezen verwijderd.]
Hij bedoelt waarschijnlijk het kleutergedrag van sommigen posters die het leuk vinden als anderen geld verliezen. Onvolwassen gedrag!!
Ik zie daar geen lol@ Bam van in, want gun iedereen zijn winst.
Dit is gewoon een zeer vervelende kwestie. Ben gelukkig bij Bam net boven de €3 uitgestapt.
Heijmans onder een tientje aanschaf durf ik nog wel vast te houden ;-)

geduld, geduld.....grrrr
[verwijderd]
0
Het marge boven volume beleid geeft Heijmans een belangrijke buffer. Dat komt in deze transitiejaren zeer goed van pas en reduceert risico's op huidige projecten.

Een recent voorbeeld is de westfrisiaweg. Dura en BAM dachten die klus voor respectievelijk 168 en 195 miljoen te klaren. Heijmans heeft de klus gekregen voor 207 miljoen.

Heijmans is imo transparant genoeg en is actief bezig op het gebied van innovatie. Daarmee geven ze notie voorbereid te zijn op toekomstige ontwikkelingen en daar een voorbeeldrol in te kunnen gaan spelen.

Komt bij dat solvabiliteit van Heijmans rond de 31% ligt. BAM heeft vorig jaar een emissie gedaan om deze van (uit mijn hoofd) 17 naar 19% te krijgen. Nog steeds een vrij laag niveau. En BAM is ook nu weer niet duidelijk. Gaan ze nu wel of geen emissie doen?
Door daar vaag over te blijven zal de koers imo verder zakken. Totdat er duidelijkheid is. Beleggers houden namelijk niet van onzekerheid. En terecht. Want hoewel de problemen bij BAM nu nog beheersbaar zijn zal bij structurele problemen het vertrouwen rap afnemen.

Jammer dat Heijman vandaag wat collateral damage heeft opgelopen. Maar dit zijn puur mensen die alles zwart en wit zien en besluiten al hun bouwgerelateerde aandelen er maar uit te gooien. Die verkoopdruk zal komende dagen wel verminderen. INtraday al 1,5% goed gemaakt gelukkig vanaf 12,4 daylow.
[verwijderd]
0
dit jaar kan wel eens een transitiejaar worden voor BAM maar dan de verkeerde kant op. Wie wil de aandelen nog hebben die vrijkomen bij o.a. een volgende emissie? overnamekandidaat?
Guus_Geluk
0
quote:

Broke-even schreef op 7 juli 2014 20:00:

[...]Slechte verliezer?

Ik roep toch al jaren dat BAM een slechte investering is. Waar is Guus, heeft ie zich soms verhangen..?
Het scheelt niet veel. Vandaag een heel dik verlies. Maar heb andere aandelen verkocht en ben vol in BAM gegaan. Nu even op de blaren gaan zitten. Ik denk wel dat het slechte nieuws in de koers verwerkt zit, de cijfers zouden in augustus alleen nog maar mee kunnen vallen.

Slechtste zet van mij het afgelopen jaar: Heijmans omruilen voor BAM.
Hopelijk komt er gauw weer een herstel.
[verwijderd]
0
Scheelt niet veel. AEX op jaar-record, porto op dieptepunt. Na de crash van augustus kwam er snel herstel. Deze keer is het vertrouwen weg, er komt een emissie, liever nu dan onder de 2 euro. Ik had nooit gedacht dat we weer richting de 2 euro zouden gaan. Laat die Nico de Vries met zijn veel te hoge salaris snel vertrekken. Dat 10 euro feestje (zit veel te lang in BAM) is afgelast.

Triest dat shorters met voorkennis weer hun slag slaan. De daling, tegen de trend in, van afgelopen maand is bij deze verklaard.
[verwijderd]
0
ma 07 jul 2014, 20:13
’We moeten veel vaker nee zeggen’
Bouwers onderuit na projectmissers
Joris Polman
De twee bouwgiganten Ballast Nedam en BAM staan te wankelen op hun benen na missers met miljoenenprojecten. De concerns blijken de grootste moeite te hebben om de risico’s van complexe infrastructurele projecten te doorgronden.
Topman Erik van de Noordaa is amper een week geïnstalleerd bij Ballast Nedam, maar weet zich al geconfronteerd met miljoenenverliezen op verschillende projecten, leeglopende orderportefeuilles en steigerende banken, aandeelhouders en leveranciers. Vanochtend, tijdens de presentatie van de halfjaarcijfers, moest Van der Noordaa tot overmaat van ramp bekend maken dat kredietverzekeraars als Artradius hun contracten met de bouwer hebben beëindigd. Gevolg: ook leveranciers vertrouwen de bouwreus niet meer. Ballast maakte gisteren een negatief resultaat van €45 miljoen bekend. De solvabiliteit van het bedrijf is ingestort tot 4%.
Concurrent BAM heeft nog geen halfjaarcijfers, maar kwam vanochtend wel met een winstwaarschuwing. De bouwgigant stevent op een verlies van €75 miljoen af op twee infrastructurele projecten in Duitsland en het Verenigd Koninkrijk. De problemen draaien om de ondergrond, lichtte topman Nico de Vries toe. „Dan moet je denken aan rotsen die harder blijken te zijn dan we hadden gedacht.” Een bijzonder kostbare vergissing aangezien BAM nu onverwacht veel zwaarder materieel moet inhuren om de klussen alsnog te klaren.
Complexe projecten
Wat opvalt is dat beide bouwers zich toeleggen op complexe publiek-private projecten met vaak langjarige contractvormen. Maar het zijn juist deze projecten die Ballast en BAM in de problemen hebben gebracht. BAM verslikte zich dus in het buitenland, Ballast Nedam heeft zich vertild aan de verbreding van A15 in het Botlekgebied en de A2-tunnel onder Maastricht. Het consortium A-lanes stevent af op een recordverlies van €217 miljoen op de A15, 40% daarvan komt voor rekening van Ballast Nedam. De twee grootste knelpunten zijn de aanleg van het verkeersknooppunt Vaanplein en ten behoeven van de scheepvaart beweegbare Botlekbrug. Van der Noordaa: „We hebben het hier over een zeer complex gebied waar wegen, water en spoor samenkomen. We hebben te maken met meer dan tweehonderd belanghebbende partijen en hebben meer dan duizend vergunningaanvragen moeten doen.”
Broodnodig
Het consortium met daarin Ballast Nedam is inmiddels verwikkeld in een arbitragezaak met opdrachtgever Rijkswaterstaat. Ballast Nedam rekent erop dat in ieder geval een deel van €217 miljoen aan verlieskosten door middel van claims terugvloeit naar het consortium. Geld dat broodnodig is om na een kostbare herfinancieringfsoperatie van €110 miljoen de solvabiliteit van het bedrijf te versterken. De voorgenomen verkoop van een viertal onderdelen levert daartoe te weinig op, aldus Van der Noordaa.
Alle hens aan dek
Ook bij BAM worden op last van topman De Vries alle zeilen bijgezet. Het management heeft te horen gekregen dat het vakantieplannen beter op de lange baan kan schuiven. Iedereen moet de komende weken zijn steentje bijdragen aan een kostenreductieprogramma van ten minste €100 miljoen. Ook wil De Vries een halt toe roepen aan het ongebreideld voorfinancieren van bouwprojecten en hij wil bedrijfsonderdelen verkopen.
Bovenal zit de angst er goed in bij de bouwers. De strategie blijft gericht op grote projecten met langjarige contracten, maar BAM en Ballast Nedam zullen in de toekomst vaker ’nee’ zeggen tegen een tender. De Vries: „Wij zijn al dolblij als we een marge van 3% halen, terwijl 10 of zelfs 20% de norm zou moeten zijn. De marges zijn zo laag dat we missers niet kunnen opvangen.” Van der Noordaa sluit zich daarbij aan. „We moeten voorzichtiger worden en beter de verantwoordelijkheden van betrokkenen in kaart brengen.”
[verwijderd]
0
Jammer dat we wederom dalen vanwege externe factoren die niks met Heijmans te maken hebben.

Voor degenen langs de zijlijn: een kans als deze zal je naar alle waarschijnlijkheid niet meer krijgen. 12 euro is echt een schandalig lage prijs voor Heijmans.

Volgens mijn buy-the-dips strategie moet ik nu eigenlijk bijkopen. Even kijken of ik wat cash kan vrijmaken.
[verwijderd]
0
quote:

Guus_Geluk schreef op 8 juli 2014 00:45:

[...]

Het scheelt niet veel. Vandaag een heel dik verlies. Maar heb andere aandelen verkocht en ben vol in BAM gegaan. Nu even op de blaren gaan zitten. Ik denk wel dat het slechte nieuws in de koers verwerkt zit, de cijfers zouden in augustus alleen nog maar mee kunnen vallen.

Slechtste zet van mij het afgelopen jaar: Heijmans omruilen voor BAM.
Hopelijk komt er gauw weer een herstel.
Pas op met vallende messen Guus. Misschien beter even afwachten totdat de rust is wedergekeerd. Emotie is een slechte raadgever.
[verwijderd]
0
In vergelijking met BAM (-40% in twee dagen) hebben we niets te klagen, maar jammer is het wel.
[verwijderd]
0
quote:

The Matador schreef op 8 juli 2014 06:29:

ma 07 jul 2014, 20:13
’We moeten veel vaker nee zeggen’
...

Dit doet Heijmans al jaren. Gevolg is wel dat de orderportefeuille voor infra gekrompen is, maar dat is afgelopen maanden flink bijgetrokken.
Doe mij maar een bescheiden orderportefeuille met winstgevende projecten i.p.v. een flink gevulde met probleemprojecten.

Maargoed, daarom zit ik ook in Heijmans en niet in Bam. Lang leve de visie.
707 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 ... 32 33 34 35 36 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Detail

Vertraagd 26 apr 2024 17:35
Koers 17,440
Verschil +0,480 (+2,83%)
Hoog 17,560
Laag 17,040
Volume 73.342
Volume gemiddeld 116.059
Volume gisteren 111.638

EU stocks, real time, by Cboe Europe Ltd.; Other, Euronext & US stocks by NYSE & Cboe BZX Exchange, 15 min. delayed
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer, streaming powered by: Infront