SBM Offshore « Terug naar discussie overzicht

SBM Offshore - on topic - september 2016

395 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 ... 16 17 18 19 20 » | Laatste
[verwijderd]
0
quote:

aandeeltje! schreef op 2 september 2016 20:04:

[...]

Ik denk dat de schikking verdubbeld wordt, in nl was de schikking al zo'n bedrag....
Volkomen logisch dat je dan gaat verdubbelen, waar haal je het vandaan?

KC
[verwijderd]
0
quote:

Ruud, Frankrijk schreef op 2 september 2016 19:39:

We know nothing, but ...
VNG closes on Pil & Bue concept
www.upstreamonline.com/live/1442991/v...

and
Have a look at the third option :-)
www.vng.no/no/pil-bue/utbygging/

Leuk dat Upstream

Have fun
Ik kom even terug op je overzicht potentiele opdrachten. Kunnen we daar de projecten aan toevoegen waar een fpso gewenst is, zie ook de door jou genoemde OMV?

Uiteraard moeten we wel scherp onderscheid blijven maken in relevantie (omvang, zeediepte etc) en status project.

KC
gpjf
0
quote:

ff_relativeren schreef op 2 september 2016 18:58:

als analist Jos Versteeg verwacht dat het wel mee valt, dan zullen velen de billen dicht knijpen ..

Jos sluit een (iets) hogere schikking niet uit. SBM zou ook kunnen stellen :
als je graag zaken met ons blijft doen, dan sluiten we de procedure zonder een schikking te hoeven betalen. Het bedrag dat daarmee vrij valt, zetten we in als dividend in 2017.

Ah, ik zou het bijna vergeten te vermelden omdat de shortmutatie heel klein is ;
Oxford Asset Management gaat van 0,69% naar 0,70%.

Zijn koersdoel wordt steeds lager, nog even en dan zegt hij verkopen en dan blijkt voor de zoveelste keer wat zijn kwaliteiten zijn.
aandeeltje!
0
quote:

knife catcher schreef op 2 september 2016 20:09:

[...]

Volkomen logisch dat je dan gaat verdubbelen, waar haal je het vandaan?

KC
Dat is niet mijn probleem, maar dat van SBM of bedoel je dat niet..,

Als ik BR was dan zou ik ook niet blij zijn als de schikking in BR even hoog zou zijn dan in NL en dan ook nog eens toekomst gericht.

Waarom niet aftikken op het dubbele? Gewoon in contanten en niet in toekomstige prestatiebeloningen. Cash kunnen ze in BR ook wel gebruiken.

aandeeltje!
0
211 mln aandelen maal 1,40 koersverlies vandaag, maakt een waardedaling van 295 mln. Dat is grofweg nog een keer de schikking. Dan nog een onzekerheidsfactor erop dus nog wat van het aandeel af, nou dan vind ik 11,25 een mooi niveau. Kijken of dat volgende week lukt.
[verwijderd]
0
quote:

aandeeltje! schreef op 2 september 2016 22:10:

[...]

Dat is niet mijn probleem, maar dat van SBM of bedoel je dat niet..,

Als ik BR was dan zou ik ook niet blij zijn als de schikking in BR even hoog zou zijn dan in NL en dan ook nog eens toekomst gericht.

Waarom niet aftikken op het dubbele? Gewoon in contanten en niet in toekomstige prestatiebeloningen. Cash kunnen ze in BR ook wel gebruiken.

Ik bedoelde het cynisch om eerlijk te zijn

SBM heeft vanaf 2014 niet mee kunnen tenderen als onderdeel van de straf voor wat gebeurd is. Bedrijven die meewerken aan het onderzoek zouden op een relatief lichte straf kunnen rekenen. De personen achter de fraude zouden moeten boeten, niet de bedrijven ( en de gewone medewerkers) aldus de Braziliaanse overheid. Die gehele periode heeft SBM meegewerkt aan het onderzoek. De laatste anderhalf jaar zijn de spelregels rond leniency telkens elke paar weken tot paar maanden Aangepast, dan wel de verantwoordelijkheid en/of zeggenschap verlegd, dan wel opgeeist door een nieuwe partij. Op die manier is never tot een onderhandelingsresultaat te komen.

In onze wereld: heb je eenmaal partijen aangewezen om onderhandelingen te voeren, dan is de uitkomst wel min of meer bindend, zo niet in Brazilie dus.
Tot zover mijn interpretatie van de gang van zaken afgelopen twee jaar.

Ik zie geen reden om verder mee te gaan in de waanzin van de Braziliaanse politieke onkunde en gebrek aan consistentie in het uitroeien van de omkopingsproblemen.
Een verdubbeling van de genoegdoening/compensatie is al helemaal niet aan de orde, vooral ook niet omdat daar geen rekenkundige grondslag voor is.

Wat betreft je rekenvoorbeeld 'koersverlies vandaag'; waan van de dag

KC

gpjf
0
Nou als aandeelhouder heb ik dan liever dit verlies dat dat er ingeleverd wordt op principes en integriteit. Er is al genoeg gemarchandeerd
Ruud, Frankrijk
0
quote:

knife catcher schreef op 2 september 2016 21:08:

[...]

Ik kom even terug op je overzicht potentiele opdrachten. Kunnen we daar de projecten aan toevoegen waar een fpso gewenst is, zie ook de door jou genoemde OMV?

Uiteraard moeten we wel scherp onderscheid blijven maken in relevantie (omvang, zeediepte etc) en status project.

KC
Ik maak voor mezelf een lijstje, omdat ik weet/wist (gemakkelijk praten nu) dat er al een heleboel werk (vinden, beoordelen, ontwikkelen van velden) in een stadium was waarin het onzinnig zou zijn om te stoppen. Ik wist alleen niet om welke velden het ging. Elke keer als ik wat vind voeg ik dat toe aan mijn lijstje en deel de vondst op het forum.
Het wordt echter geen dagtaak en zal hoogstwaarschijnlijk nooit volledig worden.
Tegen de tijd dat het de moeite waard is, dan deel ik het lijstje wel weer :-)

Of het allemaal relevant is voor SBMO is moeilijker te bepalen.
Elke L&O contractor heeft zijn voor- en nadelen (buiten de prijs om). Da's ook een leuk projectje om eens over na te denken.
Het "pijl en boog" veld (Pil og bue) in de Noorse zee kan zeker interessant zijn (jammer dat er zoveel infrastructuur in dat gebied zit. Misschien interessanter voor BW-offshore, dat een noors bedrijf is. We zullen het zien.

Have fun
aandeeltje!
0
quote:

knife catcher schreef op 2 september 2016 22:37:

[...]
Ik bedoelde het cynisch om eerlijk te zijn

SBM heeft vanaf 2014 niet mee kunnen tenderen als onderdeel van de straf voor wat gebeurd is. Bedrijven die meewerken aan het onderzoek zouden op een relatief lichte straf kunnen rekenen. De personen achter de fraude zouden moeten boeten, niet de bedrijven ( en de gewone medewerkers) aldus de Braziliaanse overheid. Die gehele periode heeft SBM meegewerkt aan het onderzoek. De laatste anderhalf jaar zijn de spelregels rond leniency telkens elke paar weken tot paar maanden Aangepast, dan wel de verantwoordelijkheid en/of zeggenschap verlegd, dan wel opgeeist door een nieuwe partij. Op die manier is never tot een onderhandelingsresultaat te komen.

In onze wereld: heb je eenmaal partijen aangewezen om onderhandelingen te voeren, dan is de uitkomst wel min of meer bindend, zo niet in Brazilie dus.
Tot zover mijn interpretatie van de gang van zaken afgelopen twee jaar.

Ik zie geen reden om verder mee te gaan in de waanzin van de Braziliaanse politieke onkunde en gebrek aan consistentie in het uitroeien van de omkopingsproblemen.
Een verdubbeling van de genoegdoening/compensatie is al helemaal niet aan de orde, vooral ook niet omdat daar geen rekenkundige grondslag voor is.

Wat betreft je rekenvoorbeeld 'koersverlies vandaag'; waan van de dag

KC

Een persoon verdient misschien 5 mln, het bedrijf wellicht 100 mln. Dus wie moet je aanpakken, naast de persoon? Tuurlijk het bedrijf en de aandeelhouders, medewerkers, vooral de aandeelhouders aanpakken. Daar ligt toch de grootste verdienste en is geld te halen, simple as that en daar komt BR dus ook achter denk ik. Snelle deal in nl levert al 275 mln op, nou dat moet dan beter kunnen met orders (scoon schip) in het verschiet. Zo makkelijk werkt het leven!

Wie heeft het over rekenkundige grondslag? SBM was echt een stuk minder zonder BR.
Zonder die opdrachten was het misschien wel fout gelopen in de tijd bezien.
Was er rekenkundige grondslag voor de ovk in NL??? Ik denk het niet, want hoe moet je dat bezien dan??

En dat je niet mee kan doen aan opdrachten, kun je niet zomaar als schade zien. Zonder steekpenningen hadden ze misschien wel geen opdrachten gehad en dan was er verder ook niet mee te doen..

De koers zakt nog wat verder, lijkt mij geen waan van de dag. Gewoon weer terug in de tijd, ditmaal met de kennis:het huidoge is niet genoeg. Waan van de dag: we will see!
gerrit 69
0
SBM was het enigste aandeel van de AEX die diep in het rood ging.
De steun op € 11,30 werd met de daling getest en ik zie het aandeel a.s. maandag wel opveren.
www.adnbeursanalyse.nl/Aandelen/IHC-g...
[verwijderd]
0
@ aandeeltje!

Ik heb - hoewel misschien wat kort- geprobeert je te informeren. Helaas geef je er blijk van een mening te willen vormen zonder je verder in te lezen. Het kan natuurlijk ook zo zijn dat je gisteren short bent gegaan op 11,30 en nu probeert de mensen hier ter verontrusten. Ik weet niet wat je bezielt zo stellig over te komen zonder over relevante kennis te beschikken

Ik zou zeggen
- pak eens terug op het werkelijke nieuws over de 240 miljoen met het OM en je zult zien dat dat ergens op was gebaseerd (verkregen voordeel plus een boetecomponent), bovendien ging het niet alleen om Brazilie
- lees eens na hoe in Brazilie de wetten zijn veranderd in de loop van de afgelopen jaren. SBM kan voor heel veel zaken NIET veroordeeld worden
- lees ook even na hoeveel belang Petrobras heeft bij SBM in de nieuwe tenders; tenders Sepia en Libra werden uitgesteld of opnieuw getenderd ( correct me if I'm wrong) van september 2015 naar december, naar februari naar april, naar juli, toen augustus en ze gaan weer opnieuw beginnen! De meeste keren, zo niet alle omdat SBM niet mee kan doen vanwege de Braziliaanse overheid

Misschien zie ik je over een paar weken terug met een zinnige- onderbouwde posting. Ik wens je in ieder geval veel leesplezier en daarna wijze beleggingsbeslissingen

KC
Kostunrix
0
quote:

Ruud, Frankrijk schreef op 2 september 2016 22:55:

[...]

Ik maak voor mezelf een lijstje, omdat ik weet/wist (gemakkelijk praten nu) dat er al een heleboel werk (vinden, beoordelen, ontwikkelen van velden) in een stadium was waarin het onzinnig zou zijn om te stoppen. Ik wist alleen niet om welke velden het ging. Elke keer als ik wat vind voeg ik dat toe aan mijn lijstje en deel de vondst op het forum.
Het wordt echter geen dagtaak en zal hoogstwaarschijnlijk nooit volledig worden.
Tegen de tijd dat het de moeite waard is, dan deel ik het lijstje wel weer :-)

Of het allemaal relevant is voor SBMO is moeilijker te bepalen.
Elke L&O contractor heeft zijn voor- en nadelen (buiten de prijs om). Da's ook een leuk projectje om eens over na te denken.
Het "pijl en boog" veld (Pil og bue) in de Noorse zee kan zeker interessant zijn (jammer dat er zoveel infrastructuur in dat gebied zit. Misschien interessanter voor BW-offshore, dat een noors bedrijf is. We zullen het zien.

Have fun
Je lijst wordt gewaardeerd, Ruud!

Het is natuurlijk voorbarig in deze magere tijd, maar met alle uitgestelde exploratie en productie, en de naar verwachting toenemende vraag naar fossiele brandstoffen zou het straks maar zo erg druk kunnen worden bij SBM en consorten. Niets nieuws; de rapporten over de te verwachten groei van de fpso-markt zijn bekend. Wellicht wordt het dermate druk dat de bouwers zelfs kieskeurig kunnen zijn in opdrachten die ze accepteren. Ook voor SBM niet relevante velden kunnen dan toch van invloed zijn op hun marktpositie omdat de concurrentie (in dit voorbeeld BW-offshore) tegen de grenzen van haar capaciteit aanzit.

Nogmaals, voorbarig is het zeker, maar in deze ietwat tegenvallende week (hum) wel een leuke gedachte. Helemaal leuk zou het zijn als SBM t.z.t. Tegen Petrobras kan zeggen dat ze, so sorry, helaas geen ruimte hebben om fpso'tjes voor ze te bouwen ;-)

Kostunrix
0
quote:

knife catcher schreef op 3 september 2016 08:17:

@ aandeeltje!

Ik heb - hoewel misschien wat kort- geprobeert je te informeren. Helaas geef je er blijk van een mening te willen vormen zonder je verder in te lezen. Het kan natuurlijk ook zo zijn dat je gisteren short bent gegaan op 11,30 en nu probeert de mensen hier ter verontrusten. Ik weet niet wat je bezielt zo stellig over te komen zonder over relevante kennis te beschikken

Ik zou zeggen
- pak eens terug op het werkelijke nieuws over de 240 miljoen met het OM en je zult zien dat dat ergens op was gebaseerd (verkregen voordeel plus een boetecomponent), bovendien ging het niet alleen om Brazilie
- lees eens na hoe in Brazilie de wetten zijn veranderd in de loop van de afgelopen jaren. SBM kan voor heel veel zaken NIET veroordeeld worden
- lees ook even na hoeveel belang Petrobras heeft bij SBM in de nieuwe tenders; tenders Sepia en Libra werden uitgesteld of opnieuw getenderd ( correct me if I'm wrong) van september 2015 naar december, naar februari naar april, naar juli, toen augustus en ze gaan weer opnieuw beginnen! De meeste keren, zo niet alle omdat SBM niet mee kan doen vanwege de Braziliaanse overheid

Misschien zie ik je over een paar weken terug met een zinnige- onderbouwde posting. Ik wens je in ieder geval veel leesplezier en daarna wijze beleggingsbeslissingen

KC
Ben ik het mee eens, KC, hoewel ik punt drie wel een gewaagde veronderstelling vind. Dat de tenders keer op keer werden uitgesteld was m.i. inderdaad om SBM mee te laten doen. Ik denk echter dat dit werd gedaan om de concurrentie te verhogen en de Modecs van deze wereld scherper te laten bieden. Niet om persé fpso's van SBM te kunnen kiezen. SBM heeft een uitstekende reputatie wat fpso's betreft, maar de concurrentie levert echt geen broddelwerk. Integendeel.

Ik preek wel voor eigen religie want eerlijk gezegd heb ik helemaal geen zin in gestoofde teenslipper (zie mijn overmoedige belofte van 29/8).
[verwijderd]
0
Dan mis ik hier eigenlijk nog een mooie complottheorie.
Komt 'ie ;p :

Als we even 'uitzoomen' bij die regio, dan zien we:

* Brazilië met een, nu, afgezette Roussef;
* Venezuela met een aanstormend politiek probleempje;
* Petrobras dat opereert voor die gehele kustlijn;
* Shell, dat stukken Petrobras wil opkopen;
* Shell, dat een Nederlands bedrijf is;
* SBM Offshore, dat een Nederlands bedrijf is;
* de politieke mannenclub in Brazilië, die er misschien wel 'beter' van wordt, op welke wijze dan ook, als Roussef weg is (verdediger van Petrobras) en Shell daar nog meer voet aan wal krijgt;
* ineens kan SBM Offshore misschien weer mee tenderen;
* ineens is de eerdere deal niet goed genoeg meer;
* ..................(verder ga ik niets benoemen ;P)

Misschien kijken we naar een ander soort scenario, dan we denken...

Is een mooie complottheorie toch? Voor deze soap?
Er zitten verschillende verhaallijnen in...verscheidene landen mogen er in meedoen...diverse hoofdrolspelers qua bedrijven..... :P

En de werkelijke inzet van het verhaal....kan een totaal ander plot zijn, dan wat wij denken te zien. Geweldig.

(Vergelijk het even met China, die enorme olievoorraden opslaat...en nu, vlak voor het begin van de nieuwe onderhandelingen over het milieu, ineens het eerdere klimaatakkoord , van vorig jaar Parijs, ratificeert. Ziet er ineens heel anders uit, die redenen voor olieopslag daar...)

Fijn weekend.

:D
Ruud, Frankrijk
0
quote:

AdrianaRich schreef op 3 september 2016 13:21:

(Vergelijk het even met China, die enorme olievoorraden opslaat...en nu, vlak voor het begin van de nieuwe onderhandelingen over het milieu, ineens het eerdere klimaatakkoord , van vorig jaar Parijs, ratificeert. Ziet er ineens heel anders uit, die redenen voor olieopslag daar...)

:D[/b]
China bereidt zich voor op oorlog om de Zuid Chinese zee, dat is de werkelijke reden voor de grote voorraden van dat land. How about that? :-)
Als Trump (wanker and coward) president wordt gaat het door en als Clinton (tough lady) wint, loopt het met een sisser af. Noord Korea wordt ook strategisch ingezet.

Have fun and a good weekend
[verwijderd]
0
quote:

Ruud, Frankrijk schreef op 3 september 2016 13:41:

[...]

China bereidt zich voor op oorlog om de Zuid Chinese zee, dat is de werkelijke reden voor de grote voorraden van dat land. How about that? :-)
Als Trump (wanker and coward) president wordt gaat het door en als Clinton (tough lady) wint, loopt het met een sisser af. Noord Korea wordt ook strategisch ingezet.

Have fun and a good weekend
Hahahahaaa !!!!!!!

Dat is óók een goede complottheorie .

Nu heb ik inderdaad lol, ja !!!
Maar SBM Offshore kreeg bij mijn scenario, een betere, grotere rol ;P

:D
Chela
0
quote:

knife catcher schreef op 3 september 2016 08:17:

...
Ik zou zeggen
- pak eens terug op het werkelijke nieuws over de 240 miljoen met het OM en je zult zien dat dat ergens op was gebaseerd (verkregen voordeel plus een boetecomponent), bovendien ging het niet alleen om Brazilie
- lees eens na hoe in Brazilie de wetten zijn veranderd in de loop van de afgelopen jaren. SBM kan voor heel veel zaken NIET veroordeeld worden
- lees ook even na hoeveel belang Petrobras heeft bij SBM in de nieuwe tenders; tenders Sepia en Libra werden uitgesteld of opnieuw getenderd ( correct me if I'm wrong) van september 2015 naar december, naar februari naar april, naar juli, toen augustus en ze gaan weer opnieuw beginnen! De meeste keren, zo niet alle omdat SBM niet mee kan doen vanwege de Braziliaanse overheid
SBM zit behoorlijk in de mangel, dat is in ieder geval wel duidelijk.
Ik heb de 71 pagina's van de Vijfde Kamer (MPF) nog niet doorgeworsteld, maar heb wel de indruk dat alles zich nu concentreert op de documentatie die de basis vormt voor de te betalen compensatie (geen boete). Met voorbehoud dus.
Wat is het nu? Nog steeds een ordinaire competentiestrijd temidden van het chaotische Braziliaanse onderzoek, waarbij het oorspronkelijke doel een snelle leniency-afhandeling en snel back to business steeds verder uit zicht is geraakt? Wil Petrobras gewoon meer geld?
Dit laatste waarschijnlijk niet, want het staatsbedrijf was zelf immers ondertekenaar van de overeenkomst.
Het middel leniency-overeenkomst is ook bedoeld om de autoriteiten een sneller en beter inzicht te verschaffen in het fenomeen corruptie en het is dus niet voor niets dat het toenmalige CGU heeft gesteld dat het onderzoek zou kunnen leiden tot uitsluiting van opdrachten door bv. staatsbedrijven.
..administrative proceeding that may result in sanctions such as the prohibition of contracting with government.
Hoewel SBM vlg. de nieuwe Anti-Corruptiewet inderdaad niet gestraft kan worden voor onrechtmatige handelingen van voor 2014 zijn de wederzijdse belangen om toch de leniency-overeenkomst te tekenen dus groot genoeg lijkt me.
En Brazilië wil toch ook meer buitenlandse investeringen?
aandeeltje!
0
We zullen zien, iig weer volgen. Er is weer onzekerheid, dat op zichzelf is niet goed voor koers.
[verwijderd]
0
Bekijk de Tweet van @stockfriends: twitter.com/stockfriends/status/77219...

Algerijn minister: Oil price of $50 per barrel unacceptable

Bekijk de Tweet van @stockfriends: twitter.com/stockfriends/status/77218...

Schalieputten dicht na aardbeving Oklahoma

Gaat een mooie opening worden morgennacht met olie!
Rue1
0
Dit waren de verwachtingen mtb boetes:

Rue1: 500 M USD
HVT: 1 USD of maximaal 1 Euro.
Boss#: Een flinke boete, (in mijn (Rue1) ogen hoger dan 500 Miljoen USD)
Gregoor: 0 USD, 0 Euro, niets, noppes.
Profi-Cent: Niet duidelijk maar duidelijk is aanzienlijk minder dan 500 Miljoen.
SPES: Maximaal 300 Miljoen USD.
Kopermans: maximaal 100 mio USD als tegemoetkoming in de leniency agreement.
Independent Trader: 0 extra boete
Dutchenor: 0 Euro USD.
Moneymaker: Geen boete; Koers naar 15 Euro
gpjf : boete was hier 240 miljoen , ik dacht bestaande uit 200 miljoen voordeel en een extra straf van 40 miljoen.
Volkskrant: 400 M Euro, 450 M USD
P.Particulier: 40 M USD.
JDM: 300 M USD

Het ligt weer open deze competitie.
395 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 ... 16 17 18 19 20 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Detail

Vertraagd 26 apr 2024 17:35
Koers 14,090
Verschil -0,010 (-0,07%)
Hoog 14,240
Laag 14,090
Volume 402.837
Volume gemiddeld 531.355
Volume gisteren 379.487

EU stocks, real time, by Cboe Europe Ltd.; Other, Euronext & US stocks by NYSE & Cboe BZX Exchange, 15 min. delayed
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer, streaming powered by: Infront