Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Boskalis: Wanneer instappen?

Meld u aan voor de dagelijkse Beursupdate

Dagelijks een update van het laatste beursnieuws en beleggingskansen in uw mailbox!

 

Auteur: Nico Inberg

Nico Inberg maakte deel uit van onze Beleggersdesk: een team van 7 beleggingsexperts op het gebied van fundamentele en technische analyse. Onze fundamentele experts zijn op en top professionals met tientallen jaren ervaring in het vak. Zij bestuderen jaarverslagen, kwartaalrapportages, prospectussen, brancherapporten, de pre...

Meer over Nico Inberg

Recente artikelen van Nico Inberg

  1. nov '20 IEX Weekend: ING, Pharming, ABN en PostNL 1
  2. nov '20 BAM: Pas op de plaats
  3. nov '20 HAL: Deal or no deal?

Reacties

12 Posts
| Omlaag ↓
  1. forum rang 5 The Third Way... 8 maart 2018 11:38
    Ehhhh:

    - orderporto die stijgt inderdaad met 550 mln maar wel dankzij het meerekenen van de SG order van 300 mln van... 2 weken geleden...! En dat bij lagere marges, dus is er wel een verbetering?

    - en let op de schuldpositie, van cash-rich naar schuldenaar. Door investeringen in toekomstige groei, maar wanneer, en door verslechtering van working capital positie. Hoe kan dat laatste bij omzetdaling? Analistencall geeft hopelijk inzicht;

    - mbt. groeipotentie fossil-fuels: grote vraag is niet (indirect) wat de impact van de stijgende olieprijs is, maar in welke mate schalie olie die markt fundamenteel verandert. Zo heeft bv. Chevron haar proved reserves met 60% verhoogd dankzij die schalie. En daar doet BOKA niet mee...
  2. [verwijderd] 8 maart 2018 12:18
    quote:

    The Third Way... schreef op 8 maart 2018 11:38:

    Ehhhh:

    - orderporto die stijgt inderdaad met 550 mln maar wel dankzij het meerekenen van de SG order van 300 mln van... 2 weken geleden...! En dat bij lagere marges, dus is er wel een verbetering?

    - en let op de schuldpositie, van cash-rich naar schuldenaar. Door investeringen in toekomstige groei, maar wanneer, en door verslechtering van working capital positie. Hoe kan dat laatste bij omzetdaling? Analistencall geeft hopelijk inzicht;

    - mbt. groeipotentie fossil-fuels: grote vraag is niet (indirect) wat de impact van de stijgende olieprijs is, maar in welke mate schalie olie die markt fundamenteel verandert. Zo heeft bv. Chevron haar proved reserves met 60% verhoogd dankzij die schalie. En daar doet BOKA niet mee...

    Hoe kom je erbij dat die order uit Singapore wordt meegerekend? Volgens rapport is de orderportefeuille van 3,5 mrd per einde 2017.

    At the end of the year, the order book stood at EUR 2,477 million
    (end-2016: EUR 1,893 million). The order book for the Rest of the
    World increased significantly with the most noteworthy contract
    wins being the development of the port of Duqm (Oman), a
    multi-year maintenance contract in the Middle East and the
    deepening of the access channel to Jawaharlal Nehru Port in
    Mumbai (India). Other contract wins include port related contracts
    in Angola, Australia, Brazil, Nigeria, Uruguay and Mexico, in
    addition to variation orders on existing contracts. On balance
    EUR 1,883 million of new work was acquired during the course of
    the year.
    After the close of the year, Boskalis was awarded a large
    multi-year dredging project for the Tuas Terminal Phase II port
    development in Singapore. This project will be executed in a
    consortium with Hyundai and Penta Ocean.
  3. forum rang 5 The Third Way... 8 maart 2018 13:21
    quote:

    NicoInberg schreef op 8 maart 2018 12:18:

    [...]

    Hoe kom je erbij dat die order uit Singapore wordt meegerekend? Volgens rapport is de orderportefeuille van 3,5 mrd per einde 2017.
    ...
    Presentation full years 2017, slide 4 (order book per segment), first bullet point, laatste sin...

    Inderdaad staat er boven kolom YE 2017, maar erboven wordt Singapore wel degelijk vermeld. Op zijn best verwarrend...

    Overigens heeft CFO tijdens call verduidelijkt dat mbt. werkkapitaal de trend v/d afgelopen jaren is gedraaid door verminderde vooruitbetalingen van aanbieders.

    Uitsmijter was tijdens de call dat CEO vermeldt dat zij eerst met VW werkten aan de fameuze IJmuiden sluis tender maar eruit stapten vanwege te hoge risico's. NL'se overheid is nog steeds "crimineel bezig" in deze sector.

    Zou hetzelfde gelden voor het Afsluitdijk project? Koers BAM etc. reageert niet...

  4. [verwijderd] 8 maart 2018 14:19
    -De koers-winstverhouding is bij een bedrijf dat in een moeilijke markt echter geen goede leidraad.
    -Per aandeel betekent dat een winst van €1,15
    -In vergelijking met een jaar geleden staat de orderportefeuille 20% hoger
    -De winstverwachting voor het komende jaar, volgens de consensus onder aandelenanalisten, komt ongeveer uit op €1,26
    -Dat betekent op een koers van €27 een k/w van 23,4


    Ik ga er even van uit dat die analisten met €1,26 al rekening hielden met het 20% dikkere order boek.
    Over 1 (of misschien wel 2) jaar zullen we het weten of de hoop uit komt.
    Maar als je NU wilt investeren kan je met een K/W <15 beleggen in beursbedrijven die je behoorlijke zekerheid bieden dat ze het volgend jaar weer ietsje beter doen.
    Voor instappen in Boskalis is het veel te vroeg. Wat mij betreft moeten ze ruim onder €20 duiken of ineens veel betere contracten afsluiten (wat ze zelf niet verwachten).
    Ik vind de koers-winstverhouding dus juist een uitstekende leidraad! Zeker bij Boskalis.

    Wanneer instappen ....?
    Als analist moet je de mensen die al in de boot zitten ook te vriend houden, dus geef ze hoop...
  5. dmmsch 8 maart 2018 16:01
    quote:

    Bowski schreef op 8 maart 2018 14:19:

    -De koers-winstverhouding is bij een bedrijf dat in een moeilijke markt echter geen goede leidraad.
    -Per aandeel betekent dat een winst van €1,15
    -In vergelijking met een jaar geleden staat de orderportefeuille 20% hoger
    -De winstverwachting voor het komende jaar, volgens de consensus onder aandelenanalisten, komt ongeveer uit op €1,26
    -Dat betekent op een koers van €27 een k/w van 23,4


    Ik ga er even van uit dat die analisten met €1,26 al rekening hielden met het 20% dikkere order boek.
    Over 1 (of misschien wel 2) jaar zullen we het weten of de hoop uit komt.
    Maar als je NU wilt investeren kan je met een K/W <15 beleggen in beursbedrijven die je behoorlijke zekerheid bieden dat ze het volgend jaar weer ietsje beter doen.
    Voor instappen in Boskalis is het veel te vroeg. Wat mij betreft moeten ze ruim onder €20 duiken of ineens veel betere contracten afsluiten (wat ze zelf niet verwachten).
    Ik vind de koers-winstverhouding dus juist een uitstekende leidraad! Zeker bij Boskalis.

    Wanneer instappen ....?
    Als analist moet je de mensen die al in de boot zitten ook te vriend houden, dus geef ze hoop...
    das kan der nicht
  6. forum rang 5 theo1 9 maart 2018 10:33
    quote:

    Toddemij schreef op 8 maart 2018 20:49:

    Ik zou zeker nog niet instappen. K/w van ver boven de 20 gewoon veel te hoog voor dit fonds in zijn soort markt. Ik zie het eerder nog verder richting 22 zakken.
    Cyclische aandelen hebben op de bodem de hoogste k/w. Dat is wat Nico Inberg eerder probeerde te zeggen.
12 Posts
|Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links