Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

CPB en de belasting op vermogen

Meld u aan voor de dagelijkse Beursupdate

Dagelijks een update van het laatste beursnieuws en beleggingskansen in uw mailbox!

 

Auteur: Marcel Tak

Marcel Tak is dé special product-specialist van IEX en IEXProfs, maar schrijft ook graag over rente, obligatiemarkt en toezicht als hij zich daartoe geroepen voelt. "De financiële sector is in belangrijke mate bezig met het verplaatsen van lucht. De werkelijke toegevoegd waarde is beperkt. In mijn columns wil ik r...

Meer over Marcel Tak

Recente artikelen van Marcel Tak

  1. dec '21 Van pindakaas tot bitcoin 10
  2. jul '21 AFM: Meer verbiedend dan bindend 1
  3. jan '21 Turbo: hoge hefboom in de ban? 41

Reacties

48 Posts
Pagina: «« 1 2 3 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. [verwijderd] 30 september 2015 19:30
    quote:

    encon 2 schreef op 30 september 2015 16:28:

    Enige rechtvaardige stelsel: werkelijk rendement belasten. Na aftrek inflatie, want vermogensbelasting over inflatie (ontwaarding) is absurd.


    Ben het er mee eens dat het rendement ter grootte van de waarde van geld in de tijd in mindering moet worden gebracht. Met een economische onderbouwing: het beslissingsproces of je op dit moment of in de toekomst consumeert, zou niet mogen worden verstoord door een heffing. Bovendien ligt de forfaitaire heffing juridisch gezien al flink onder vuur. De vraag is alleen hoe je dit in de praktijk regelt. Het bepalen van het werkelijke rendement is al erg lastig en hoe ga je hier dan nog een bepaald rendement (waarde van geld in de tijd) vanaf halen? Theo1 heeft al eerder diverse praktische voorbeelden gegeven van de (on)mogelijkhe(i)den van een heffing op basis van het werkelijke rendement. Misschien moet men toch naar een heffing van het vermogensbezit ipv de inkomsten uit het vermogen. Picketty heeft hiervoor al een voorstel gedaan (< 1 miljoen geen belasting, 1 mio < x < 5 mio 1% belasting en > 5 mio 2% belasting). Dan zou je ook nog de eigen woning eronder kunnen schuiven. Je krijgt wel het probleem dat mensen het vermogen onder box 2 gaan schuiven.

    Dat de belastinginkomsten niet goed zijn in te schatten indien je het werkelijke rendement gaat belasten, vind ik overigens een zwak argument van de fiscalisten. De vermogensrendementsheffing bedraagt nog geen 1,5 % van het totale bedrag aan belastingen en heffingen dat de overheid binnenhengelt. En waarom zouden individuen het risico moeten lopen dat zij veel meer moeten betalen dan zij obv het werkelijke rendement zouden mogen verwachten? Het belasten van een forfaitair rendemen werkt ook nog pro-cyclisch.
  2. LucSch 30 september 2015 21:07
    Goede column. Er moet meer gediscussieerd worden over wat zinnig en rechtvaardig is. We leven in een land waar 90 procent van de inwoners een of andere uitkering krijgt (huurtoeslag, zorgtoeslag, hypotheekrenteaftrek, etc.). Los discussiëren over belasting op vermogen heeft niet zoveel zin. We zijn echt toe aan een belastingherziening.
  3. Lu. 30 september 2015 22:37
    @ Theo1:
    Ik waardeer je bijdragen enorm; ze getuigen vaak van een goed inzicht. Maar je uitspraak "Als het rendement wordt belast, dan stimuleert dat risicomijdend gedrag." (12.00 uur) klinkt voor mij als "Wie meer verdient, betaalt meer belasting. Dus proberen mensen zo weinig mogelijk te verdienen."
  4. [verwijderd] 1 oktober 2015 08:27
    Werkelijk rendement belasten wordt heel complex. Niet voor rente en dividend. Voor koerswinst gaat het nog wel. Maar onderhoud op verhuurde woningen? Dat wordt een enorme administratie... Met vermogen wordt op lange termijn gewoon geld verdiend dus inkomen gegenereerd. Belasten tegen een vast percentage moet dan maar en dan een hogere vrijstelling aan de voet zodat het aantal belastingplichtigen wat afneemt. Maar: alleen heffen bij de echte rijken levert geen opbrengsten. Dat moet van de massa komen....
  5. [verwijderd] 1 oktober 2015 10:04
    Steeds vaker blijkt uit de wetsvoorstellen die betrekking hebben op financieel economische onderwerpen, hoe dom en ondoordacht deze zijn.
    Dat is inherent met het opleidingsniveau van de kamerleden op dit gebied.
    De tijd dat bijvoorbeeld een Vermeend in de regering zat is helaas al weer een hele tijd geleden. En dat zullen meer en meer gaan merken.
    Een van de weinige kwaliteiten die onze politici nog hebben, is de kunst om een leuterverhaal op te hangen, maar feitelijk niets te zeggen. Mansveld is hier een mooi voorbeeld van.
  6. forum rang 5 theo1 1 oktober 2015 10:20
    quote:

    Wim Lu. schreef op 30 september 2015 22:37:

    @ Theo1:
    Ik waardeer je bijdragen enorm; ze getuigen vaak van een goed inzicht. Maar je uitspraak "Als het rendement wordt belast, dan stimuleert dat risicomijdend gedrag." (12.00 uur) klinkt voor mij als "Wie meer verdient, betaalt meer belasting. Dus proberen mensen zo weinig mogelijk te verdienen."
    En wat zie je in de echte wereld gebeuren? Mensen gaan rare dingen doen om volgens de fiscale definitie zo weinig mogelijk te verdienen. Dat heeft niet perse heel erg veel te maken met hoeveel geld er uiteindelijk op je rekening terecht komt. Mensen nemen zelfs grote hypotheken om hun fiscale inkomen te drukken.

    Voorbeeldje: ik word directeur van een leuke woningcorporatie. Nu kan ik me natuurlijk als privépersoon op de loonlijst laten zetten, maar dan betaal ik 52% belasting over de bovenste paar ton. Niet efficiënt. Dus richt ik een consultancybureautje op. Dat laat ik inhuren en dan is het ineens geen loon meer, maar een business-to-business factuur. De BV betaalt mij het laagste loon dat de fiscus accepteert voor een DGA (ik meende iets van 50k) en de rest gaat als dividend naar mijn portemonnee toe. Dat is de facto niet belast. Dit is een heel gebruikelijke truc.

    Het punt is dat het systeem bespeeld gaat worden. Je wil in principe dat er zo weinig mogelijk te bespelen valt. Dus moet je het systeem zo simpel mogelijk houden.

    Voorbeeldje over de belasting op echt rendement. Let wel: de discussie gaat nu steeds over hoe het rendement bepaald moet gaan worden, niet over het tarief op dat rendement. Dat heeft steeds op 30% gestaan en dat blijft zo. 30% is best veel, zeker over echt behaald rendement.

    Je hebt een miljoen vermogen. Je kan dat risicoloos in staatsobligaties stoppen. Die houd je vast tot afloopdatum, je gaat niet actief handelen. Dan krijg je zeg maar 3% rente. Dat is 1000000 * 0.03 = 30000. Daar gaat 30% belasting vanaf, dat is 30000 * 0.3 = 9000. Je houdt 21000 over, zonder risico.
    Nu beleg je het in aandelen en dan maak je 7%. Dat is 1000000 * 0.07 = 70000. Nu kan je 70000 * 0.3 = 21000 afrekenen. Je houdt 49000 over, maar je hebt wel het volledige risico van een aandelenbelegging gelopen.
    Stel dat je die 49000 niet keihard nodig hebt. Waarom zou je dan belast risico nemen? Je gaat zo risicoloos beleggen als je je kan veroorloven.
  7. forum rang 5 theo1 1 oktober 2015 11:45
    quote:

    Richard64 schreef op 30 september 2015 19:30:

    [...]

    Dat de belastinginkomsten niet goed zijn in te schatten indien je het werkelijke rendement gaat belasten, vind ik overigens een zwak argument van de fiscalisten.
    [...]
    Natuurlijk is het een zwak argument als je het economisch bekijkt. Maar als je minister van Financiën bent, en je denkt alleen aan jezelf en je begroting en hoe die zo gemakkelijk mogelijk te plannen valt, dan wordt het ineens een sterk argument. Hoe regelmatiger de inkomstenstroom, hoe gemakkelijk er te begroten valt. Daadwerkelijk gerealiseerde rendementen zijn natuurlijk zo cyclisch als wat.
  8. [verwijderd] 1 oktober 2015 12:57
    quote:

    theo1 schreef op 1 oktober 2015 11:45:

    [...]

    Natuurlijk is het een zwak argument als je het economisch bekijkt. Maar als je minister van Financiën bent, en je denkt alleen aan jezelf en je begroting en hoe die zo gemakkelijk mogelijk te plannen valt, dan wordt het ineens een sterk argument. Hoe regelmatiger de inkomstenstroom, hoe gemakkelijk er te begroten valt. Daadwerkelijk gerealiseerde rendementen zijn natuurlijk zo cyclisch als wat.
    Het gaat slechts om 1,5% van de totale opbrengst aan belastingen en heffingen.
  9. [verwijderd] 1 oktober 2015 13:06
    quote:

    theo1 schreef op 1 oktober 2015 10:20:

    [...]

    En wat zie je in de echte wereld gebeuren? Mensen gaan rare dingen doen om volgens de fiscale definitie zo weinig mogelijk te verdienen. Dat heeft niet perse heel erg veel te maken met hoeveel geld er uiteindelijk op je rekening terecht komt. Mensen nemen zelfs grote hypotheken om hun fiscale inkomen te drukken.

    Voorbeeldje: ik word directeur van een leuke woningcorporatie. Nu kan ik me natuurlijk als privépersoon op de loonlijst laten zetten, maar dan betaal ik 52% belasting over de bovenste paar ton. Niet efficiënt. Dus richt ik een consultancybureautje op. Dat laat ik inhuren en dan is het ineens geen loon meer, maar een business-to-business factuur. De BV betaalt mij het laagste loon dat de fiscus accepteert voor een DGA (ik meende iets van 50k) en de rest gaat als dividend naar mijn portemonnee toe. Dat is de facto niet belast. Dit is een heel gebruikelijke truc.

    Dividenduitkering aan de DGA is wel degelijk belast in box 2.
  10. Bronbeek 1 oktober 2015 14:01
    En toch en toch, ik ben er niet van overtuigd dat het werkelijke rendement niet zou kunnen worden belast en dat gerealiseerde koersverliezen niet aftrekbaar zouden kunnen zijn. Ik woon in een land waar dat zo is en dat is een land dat NIET te boek staat als belastingparadijs. Of het voordeliger is dan de forfaitaire heffing van Nederland? Daar zou ik eens op moeten rekenen. Eerlijker vind ik het wel. Mensen die niet willen beleggen maar gewoon potverteren worden in ieder geval niet bestolen door de fiscus.
  11. [verwijderd] 1 oktober 2015 15:13
    quote:

    Bronbeek schreef op 1 oktober 2015 14:01:

    En toch en toch, ik ben er niet van overtuigd dat het werkelijke rendement niet zou kunnen worden belast en dat gerealiseerde koersverliezen niet aftrekbaar zouden kunnen zijn. Ik woon in een land waar dat zo is en dat is een land dat NIET te boek staat als belastingparadijs. Of het voordeliger is dan de forfaitaire heffing van Nederland? Daar zou ik eens op moeten rekenen. Eerlijker vind ik het wel. Mensen die niet willen beleggen maar gewoon potverteren worden in ieder geval niet bestolen door de fiscus.
    Diverse landen doen dit, dus het kan. Maar het zal ongetwijfeld veel bewerkelijker zijn voor burger en belastingdienst. CDA leider Buma zei tijdens het debat over het kabinetsvoorstel dat hij de nieuwe vermogensrendementsheffing ingewikkeld vond en vreesde voor de uitvoering omdat de belastingdienst het nu al amper aankan. Ik begrijp de opmerking van Buma niet (de nieuwe staffel is erg simpel) maar het geeft wel aan dat men de uitvoeringslasten wil beperken. Maar ik ben het volledig met u eens dat de heffing van het werkelijke rendement veel eerlijker is. En eerlijkheid is een groot goed (maar sommige politici kennen dit woord niet meer). De vermogensrendementsheffing ligt overigens juridisch onder vuur. Het huidige kabinetsvoorstel biedt hier geen oplossing voor. Bovendien is het mogelijk dat men zich in de eigen voet schiet doordat meer belasting gaat weglekken naar box 2 of het buitenland.
  12. [verwijderd] 1 oktober 2015 15:33
    quote:

    Bronbeek schreef op 1 oktober 2015 14:01:

    En toch en toch, ik ben er niet van overtuigd dat het werkelijke rendement niet zou kunnen worden belast en dat gerealiseerde koersverliezen niet aftrekbaar zouden kunnen zijn. Ik woon in een land waar dat zo is en dat is een land dat NIET te boek staat als belastingparadijs. Of het voordeliger is dan de forfaitaire heffing van Nederland? Daar zou ik eens op moeten rekenen. Eerlijker vind ik het wel. Mensen die niet willen beleggen maar gewoon potverteren worden in ieder geval niet bestolen door de fiscus.
    Mensen met een pensioentekort die een bedrag sparen (danwel vrijwel risicovrij beleggen) voor hun pensioen worden m.i. sowieso bestolen. Feitelijk plannen zij hun consumptie over hun levenscyclus. Belastingheffing zou dit proces niet dienen te verstoren. Door het belasten van de tijdswaarde van geld, wordt dit proces wel degelijk verstoord. Er is geen sprake van neutraliteit van de belastingheffing in de tijd. Het Mirrlees rapport in de UK (2011) heeft daarom geadviseerd om het normale (risicovrije) rendement niet te belasten, maar alleen het overrendement.
  13. Bronbeek 1 oktober 2015 15:41
    De banken moeten hier alle gegevens inzake waardepapieren en rentes doorgeven aan de belastingdienst. Zelf heb je er niet veel werk van. Maar waar is ook: van buitenlandse banken krijgen ze de bedoelde gegevens niet automatisch. Niettemin, belastingfraude wordt hier bijna zwaarder bestraft dan moord met voorbedachten rade, dus je bedenkt je wel een paar keer voordat je iets niet aangeeft.
  14. forum rang 5 theo1 1 oktober 2015 16:31
    quote:

    Richard64 schreef op 1 oktober 2015 12:57:

    [...]
    Het gaat slechts om 1,5% van de totale opbrengst aan belastingen en heffingen.
    Kennelijk kunnen ze die 1,5% ook niet missen. Als ik minister zou zijn, zou ik dit soort kruimelbelastingen helemaal schrappen. Het bespaart altijd op de uitvoering en de belastingdienst heeft dan weer meer capaciteit voor het echte werk. Als je dan ergens anders iets marginaal verhoogt, moet je budgettair redelijk uit kunnen komen zou ik denken. Maar zo werkt het in werkelijkheid kennelijk niet gezien de energie die hier nu weer in gestoken wordt. Voorspelbaarheid van de inkomsten is een argument dat het kabinet gebruikt. Je kan er van vinden wat je wil. Ook ik vind het kul, maar Wiebes denkt daar kennelijk anders over en die gaat erover.
  15. Brievenbus 1 oktober 2015 16:42
    quote:

    Richard64 schreef op 1 oktober 2015 15:33:

    [...]

    Mensen met een pensioentekort die een bedrag sparen (danwel vrijwel risicovrij beleggen) voor hun pensioen worden m.i. sowieso bestolen. Feitelijk plannen zij hun consumptie over hun levenscyclus. Belastingheffing zou dit proces niet dienen te verstoren. Door het belasten van de tijdswaarde van geld, wordt dit proces wel degelijk verstoord. Er is geen sprake van neutraliteit van de belastingheffing in de tijd. Het Mirrlees rapport in de UK (2011) heeft daarom geadviseerd om het normale (risicovrije) rendement niet te belasten, maar alleen het overrendement.
    Yup!
  16. [verwijderd] 1 oktober 2015 16:57
    quote:

    Bronbeek schreef op 1 oktober 2015 15:41:

    De banken moeten hier alle gegevens inzake waardepapieren en rentes doorgeven aan de belastingdienst. Zelf heb je er niet veel werk van. Maar waar is ook: van buitenlandse banken krijgen ze de bedoelde gegevens niet automatisch. Niettemin, belastingfraude wordt hier bijna zwaarder bestraft dan moord met voorbedachten rade, dus je bedenkt je wel een paar keer voordat je iets niet aangeeft.
    In Nederland heeft staatssecretaris Wiebes aangegeven dat de belastingdienst over drie jaar een heffing over het werkelijke rendement aan zou kunnen. Er zijn natuurlijk diverse zaken waarvan je geen opgave krijgt, maar die krijg je met het huidige stelsel ook niet en die moet je uiteraard toch aangeven (op dit moment een standgegeven, maar in de toekomst een stroomgegeven, t.w. rendement). In de tussentijd zullen we het vermoedelijk met de vermogensrendementsheffing met forfaitaire rendementen moeten doen. Ik ga er niet vanuit dat ze in de tussentijd overgaan op een heffing over het bezit van vermogen. Wel is het zo dat de vermogensrendementsheffing juridisch onder vuur ligt. Men wordt aangeraden om bezwaar aan te tekenen (is wel iets over te vinden op internet). Als ik het kabinet was, zou ik zou spoedig mogelijk overgaan op het heffen van de werkelijke rendement en in de tussentijd geen aanpassing te doen of, nog beter, een verlaging voor eenieder van het rendementspercentage van 4 door te voeren.
  17. [verwijderd] 1 oktober 2015 17:13
    quote:

    theo1 schreef op 1 oktober 2015 16:32:

    [...]
    Heel wat minder dan arbeid in box1. Je hebt gelijk, maar het verandert mijn punt niet.
    Klopt hoor. Dit krijg je indien je dezelfde zaken anders gaat belasten afhankelijk van vormgeving. Soms is hier een goede reden voor (bijv. pensioen, eigen woning) maar het leidt altijd weer tot fiscaal gedreven gedrag. Probleem is, indien je als politiek eenmaal een bepaalde weg bent ingeslagen, je haast niet meer terug kan. De eigen woning willen ze ook graag in box 3, maar hoe ga je dat uitleggen als je jarenlang het eigen woningbezit hebt gestimuleerd?
48 Posts
Pagina: «« 1 2 3 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links