Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Bank of Japan voorbeeld voor Fed?

Meld u aan voor de dagelijkse Beursupdate

Dagelijks een update van het laatste beursnieuws en beleggingskansen in uw mailbox!

 

Auteur: Nico Inberg

Nico Inberg maakte deel uit van onze Beleggersdesk: een team van 7 beleggingsexperts op het gebied van fundamentele en technische analyse. Onze fundamentele experts zijn op en top professionals met tientallen jaren ervaring in het vak. Zij bestuderen jaarverslagen, kwartaalrapportages, prospectussen, brancherapporten, de pre...

Meer over Nico Inberg

Recente artikelen van Nico Inberg

  1. nov '20 IEX Weekend: ING, Pharming, ABN en PostNL 1
  2. nov '20 BAM: Pas op de plaats
  3. nov '20 HAL: Deal or no deal?

Reacties

3 Posts
| Omlaag ↓
  1. info_124 21 september 2016 13:33
    Ik mis een heel belangrijke reden: E 10.000 miljard staatsschuld. Een hogere rente zal drukken op het staatsbudget, wat toch al niet in de buurt van evenwicht te krijgen is. Oftewel: waar moeten de belastingen omhoog of waar moet er bezuinigd worden. Bij een stevige groei is meer inkomsten niet het grootste probleem, doch ook daar is het mondjesmaat. 1,2% groei geeft geen ruimte of 2% hogere rente op de staatsschuld op te vangen.

    En inflatie ontstaan NIET omdat meer geld achter dezelfde goederen aanjaagt, doch als de consument zich voldoende bestedingsruimte toekent om zich een hogere prijs te veroorloven. Zolang onze machines steeds goedkoper steeds meer "uitspuwen", zal er een druk op de prijzen blijven ipv inflatie, want we blijven "shoppen". Er zoeken nog 1-2 miljard mensen in de ontwikkelingslanden een baan, export georiënteerd, want eigen koopkracht is nog generaties te laag. En velen zitten haast op de stoep van Japan. Zeevracht blijft laag, want die Hanjin-schepen zijn niet gezonken, doch komen straks onder de boekwaarde op de markt.
    Deflatie: dezelfde onzin. Gelooft u echt, dat een consument de aanschaf van... een bankstel een jaar uitstelt omdat dan de prijs niet E 1499 doch E 1469 is ? ( 2% deflatie).
    Of... omdat de buren nieuw gekocht hebben en pa een slarisverhoging gekregen heeft, dus... we kunnen het "lij'en" ( en de baan is nog jaren zeker)!
    Als er ergens deflatie is geweest, dan bij computers, flatscreen TV's doch vooral smartphones. En waar hebben we ons "lek" gekocht ? juist, die smartphone, die 35% en meer per jaar goedkoper werd.
    Oh, die 4k-60 inch flatscreen is van E 1999 via E 1299 naar E 899 gezakt.... sinds maart 2015.
    Psychologische factoren veel en veel sterker dan de ons geleerde economische. De FED, ECB, BoJ c.s. kunnen trekken & duwen wat ze willen.
    Zoals ik mijn prof Micro-economie zei al voor 1990: Micro-economie is als het ontwerpen van een vliegtuig, waarbij c.p. afgezien wordt van de zwaartekracht en de wrijving met de lucht.
  2. forum rang 5 theo1 21 september 2016 15:13
    Nogal dol op "doch"?

    Het zit iets complexer. Bij een technologisch product heb je altijd early adopters die de hoofdprijs betalen. Dat hebben ze ervoor over om de eerste te kunnen zijn die de nieuwste gadget heeft. Het brede publiek koopt pas als de top van de prijs is en de meeste kinderziekten opgelost zijn. Die wachten dus wel degelijk tot de eerste hap deflatie ervan af is.

    Daarna gaat het mee met de technische ontwikkeling. Mensen kopen geen nieuwe iphone omdat de oude het niet meer doet, maar omdat er een nieuw model is dat weer veel meer kan. Dat blijft zo doorgaan totdat het product is uitontwikkeld en nieuwe modellen niet zo gek veel meer toevoegen. De PC markt heeft dat punt wel zo ongeveer bereikt. Dus de hele horde koopt iedere keer het nieuwe model als de early adopter fase voorbij is, omdat het nieuwe model belangrijke functionaliteit toevoegt. Bij de introductie van een nieuw model telefoon is er steeds weer een golf van verkopen. Dit heeft allemaal niet heel erg veel met prijs te maken (zolang de bedragen maar te behappen zijn, dit werkt niet zo voor auto's).

    Als het product is uitontwikkeld en de hele potentiële doelgroep is wel zo'n beetje voorzien, dan wordt het een vervangingsmarkt. En dan wordt het wél gemakkelijk om nog een jaartje te wachten. Vooral als je je niet zeker voelt van je baan.

    Voorbeeld: onze TV doet het nog prima. Ik hoef niet zo nodig een nieuwe en een nieuwe TV voegt geen "must have" functionaliteit toe. Dus wacht ik zo lang mogelijk, want ieder jaar worden ze weer iets goedkoper. Ik ga niet zomaar een nieuwe TV kopen omdat ik het gevoel heb me dat te kunnen veroorloven. Op dat niveau werkt het dus wel zo. Maar zeker niet voor ieder product.
  3. Hopium 21 september 2016 21:43
    quote:

    theo1 schreef op 21 september 2016 15:13:

    Nogal dol op "doch"?

    Het zit iets complexer. Bij een technologisch product heb je altijd early adopters die de hoofdprijs betalen. Dat hebben ze ervoor over om de eerste te kunnen zijn die de nieuwste gadget heeft. Het brede publiek koopt pas als de top van de prijs is en de meeste kinderziekten opgelost zijn. Die wachten dus wel degelijk tot de eerste hap deflatie ervan af is.

    Daarna gaat het mee met de technische ontwikkeling. Mensen kopen geen nieuwe iphone omdat de oude het niet meer doet, maar omdat er een nieuw model is dat weer veel meer kan. Dat blijft zo doorgaan totdat het product is uitontwikkeld en nieuwe modellen niet zo gek veel meer toevoegen. De PC markt heeft dat punt wel zo ongeveer bereikt. Dus de hele horde koopt iedere keer het nieuwe model als de early adopter fase voorbij is, omdat het nieuwe model belangrijke functionaliteit toevoegt. Bij de introductie van een nieuw model telefoon is er steeds weer een golf van verkopen. Dit heeft allemaal niet heel erg veel met prijs te maken (zolang de bedragen maar te behappen zijn, dit werkt niet zo voor auto's).

    Als het product is uitontwikkeld en de hele potentiële doelgroep is wel zo'n beetje voorzien, dan wordt het een vervangingsmarkt. En dan wordt het wél gemakkelijk om nog een jaartje te wachten. Vooral als je je niet zeker voelt van je baan.

    Voorbeeld: onze TV doet het nog prima. Ik hoef niet zo nodig een nieuwe en een nieuwe TV voegt geen "must have" functionaliteit toe. Dus wacht ik zo lang mogelijk, want ieder jaar worden ze weer iets goedkoper. Ik ga niet zomaar een nieuwe TV kopen omdat ik het gevoel heb me dat te kunnen veroorloven. Op dat niveau werkt het dus wel zo. Maar zeker niet voor ieder product.
    AB-tje voor de lach en reactie Theo
3 Posts
|Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links