Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Nu spenderen!

Meld u aan voor de dagelijkse Beursupdate

Dagelijks een update van het laatste beursnieuws en beleggingskansen in uw mailbox!

 

Auteur: Frank van Dongen (Cees Smit)

Frank van Dongen is het pseudoniem van vermogensbeheerder en fondsmanager Cees Smit. Hij is algemeen directeur van Today’s Vermogensbeheer en Today’s Tomorrow Fondsbeleggen (For Tomorrow). Today’s is als vergunninghouder geregistreerd is bij de AFM en het DSI. Cees Smit is gespecialiseerd in ingewikkelde derivatenco...

Meer over Frank van Dongen (Cees Smit)

Recente artikelen van Frank van Dongen (Cees Smit)

  1. apr '17 De Show is over: Iedereen bedankt 77
  2. jan '17 Mindf*ck 34
  3. mei '16 De beren krijgen lucht 14

Reacties

26 Posts
Pagina: «« 1 2 | Laatste | Omlaag ↓
  1. forum rang 5 DurianCS 21 mei 2012 16:41
    quote:

    quoteme schreef op 21 mei 2012 16:24:

    [...]

    Dat is een mooi streven, een simpele oplossing.
    Het probleem is echter minder simpel.

    Iemand die laten we zeggen 150.000 verdiend, betaalt bij 40% , 60.000 belastinggeld en houdt zo nog 90.000 over.

    Iemand die 30.000 verdiend betaald 12.000 belastinggeld en houdt 18.000 over.

    Daarnaast krijgen ze allemaal de zelfde vaste lasten.
    De vaste lasten zijn echter voor de gene met een inkomen van 30.000 naar verhouding veel hoger.
    Zou je dan dus kunnen stellen dat je betaalt naar vermogen?

    Ik denk dat dat het geval zou zijn als de gene met een 5x zo laag inkomen (ja van het zelfde geld worden dan 5x zovel mensen betaald, zal die ander dan 5x zo hard werken om zo veel te verdienen?)ook 5 keer minder hoeft te betalen voor dezelfde auto, huis, kleding, eten etc.
    Zodra het betalen naar vermogen door een flattax wordt geregeld, is het geen betalen naar vermogen maar betalen naar genoegen.

    Nee hoor, de vaste lasten zijn voor de veelverdiener vast en zeker veel hoger. En wat jij voorstelt dat hebben we al een beetje in Nederland, met alle inkomensafhankelijke regelingen. Het is tamelijk communistisch, iedereen kan uiteindelijk evenveel met zijn inkomen, waarbij het niet uitmaakt of dit bijstand is, minimumloon of modaal. Pas daarboven ga je netto meer overhouden.
  2. quoteme 21 mei 2012 17:10
    quote:

    Martijn_AC_N schreef op 21 mei 2012 16:39:

    [...]

    Nope, belangrijkste wat je over het hoofd ziet is opleiding is gratis, Daarnaast niet iedereen heeft dezelfde lasten, als ik een huis koop of auto is het een 2e hands iemand met meer inkomsten zal een duurder huis kopen enz. er is niets mis mee dat iemand iets meer overhoud dan een ander als hij of zij meer salaris krijgt.

    van mij hoeft er geen communistisch systeem te komen dat we allemaal het zelfde bezitten, (dat is waar de problemen zijn nu, ik kan het niet betalen maar wil toch hetzelfde als de buurman effect)
    Maar hoe denk je dat het nu gaat, iemand in het tarief van 52% krijgt over die 52% hypotheek rente aftrek, heeft middelen om zaken anders te regelen omdat er gaten in de wet zitten, effectief betaald die persoon op dit moment een stuk minder dan 45% belasting.
    Opleiding is gratis, maar niet iedereen heeft het zelfde IQ en kan dus dezelfde opleiding volgen, dat betekend niet dat ze minder hard er voor werken.

    Van mij hoeft het ook geen communistischsysteem te zijn, maar zolang er mensen zijn die buiten proportioneel meer verdienen, mogen zij van mij ook buitenproportioneel meer bijdragen.

    De vaste lasten zijn inderdaat per persoon verschillend, maar voor een groot deel komt dat juist door die grote inkomsten verschillen. Iemand die veel verdiend zal al snel een duurder huis of een duurdere auto kopen, om dan te schermen met hoge vaste lasten is een beetje kinderachtig.

    Naar mijn idee is de hypotheekrente aftrek een slecht systeem (even niet kijken naar de onrust die het afschaffen met zich meebrengt).

    Als je het vandaag helemaal opnieuw zou moeten opzetten zou naar mijn idee bezit beloond moeten worden, en daarmee aflossen. Minder schuld is beter. Daarnaast zouden de mensen die echt geen geld hebben om anders te kunnen huren of kopen een subsidie moeten krijgen, maar zou het voordeel van bezit hem verder voor iedereen moeten zitten in geen belastingen betalen over iets wat je eigendom al is.
    Als je dan al een hyptheekrente aftrek moet hebben, koppel het dan aan een maximale hypotheekschuld van pak 'm beet 400.000, dan kan iedereen bij een gemiddeldhuis nog alle hypotheekrente aftrekken, maar wil je duurder wonen, mag je alles boven de 400.000 zelf betalen.

    Ook voor de auto zou moeten gelden, belast niet het bezit, maar het gebruik. Tank je meer, betaal je ook meer.

    Maar goed, ik ben geen politicus, noch econoom, dus wees gerust, ik krijg het niet snel voor het zeggen.
  3. hans123 21 mei 2012 17:21
    kan het niet zo zijn dat we het ergste nog moeten krijgen .
    heel europa leent zich gek terwijl de grijze golf nog moet beginnen .
    allemaal een stapje terug kan helemaal geen kwaad
    en als je 10% van het minium loon afhaald dan wordt dat geld echt minder gespendeerd 10% van salarissen boven een ton geeft dat probleem niet . de mensen van boven een miljoen die belasting shoppen over de wereld eerst maar eens aanpakken [wereld wijd]
  4. forum rang 5 DurianCS 21 mei 2012 20:42
    quote:

    quoteme schreef op 21 mei 2012 17:10:

    [...]
    Naar mijn idee is de hypotheekrente aftrek een slecht systeem (even niet kijken naar de onrust die het afschaffen met zich meebrengt).

    Als je het vandaag helemaal opnieuw zou moeten opzetten zou naar mijn idee bezit beloond moeten worden, en daarmee aflossen. Minder schuld is beter. Daarnaast zouden de mensen die echt geen geld hebben om anders te kunnen huren of kopen een subsidie moeten krijgen, maar zou het voordeel van bezit hem verder voor iedereen moeten zitten in geen belastingen betalen over iets wat je eigendom al is.
    Als je dan al een hyptheekrente aftrek moet hebben, koppel het dan aan een maximale hypotheekschuld van pak 'm beet 400.000, dan kan iedereen bij een gemiddeldhuis nog alle hypotheekrente aftrekken, maar wil je duurder wonen, mag je alles boven de 400.000 zelf betalen.

    Ook voor de auto zou moeten gelden, belast niet het bezit, maar het gebruik. Tank je meer, betaal je ook meer.

    Van die auto: dat is al lang zo. Met de brandstofaccijnzen betaal je gigantisch voor het gebruik. Dat de overheid nog meer belastingen heft (BPM) is een andere zaak.
    En die HRA moeten ze direct afschaffen. Lang geleden is al berekend dat HRA afschaffen en overgaan op een flat tax voor de meeste mensen weinig uitmaakt. Individueel is dat niet helemaal waar, en het kan erg pijn doen, maar het lost in een keer een hoop discussie op. Ga alsjeblieft niet zitten rommelen met de HRA: beetje er af; maximum stellen. Je blijft gewoon het HRA-probleem houden, maar alleen voor een deel van de markt.
  5. quoteme 22 mei 2012 16:00
    quote:

    DurianCS schreef op 21 mei 2012 20:42:

    [...]
    Van die auto: dat is al lang zo. Met de brandstofaccijnzen betaal je gigantisch voor het gebruik. Dat de overheid nog meer belastingen heft (BPM) is een andere zaak.
    En die HRA moeten ze direct afschaffen. Lang geleden is al berekend dat HRA afschaffen en overgaan op een flat tax voor de meeste mensen weinig uitmaakt. Individueel is dat niet helemaal waar, en het kan erg pijn doen, maar het lost in een keer een hoop discussie op. Ga alsjeblieft niet zitten rommelen met de HRA: beetje er af; maximum stellen. Je blijft gewoon het HRA-probleem houden, maar alleen voor een deel van de markt.
    Persoonlijk heb ik geen idee in hoeverre de brandstofaccijnzen de kosten voor wegen etc. dekken. Hoewel men natuurlijk delen van de hheffingen op auto gebruik voor andere zaken gebruikt is natuurlijk bekend, maar het omgekeerde gebeurt ook.
    We willen allemaal graag minder belastingen betalen, maar als je kijkt hoeveel moeite de overheid nu al heeft met rondkomen, is minder beasting heffen naar mijn idee geen optie.
    Waar de overheid vooral naar zou moeten kijken is waar het geld vandaan moet komen.

    Voor de vervoer sectoren kan het simpeler. Je weet hoeveel geld het onderhoud van de complete infrastructuur kost, dus je weet ook hoeveel geld je er uit moet terug krijgen. Maar laat dan hen die het 't meeste gebruiken ervoor betalen, i.p.v. iedere gebruiker via de BPM een hoofddeel.
    Of je dat nui regelt via kilometerheffing, tolwegen of accijns zal mij een zorg zijn.
    Daarnaast kan je evt. nog een soort millieuheffing doen die je dan steekt in het "vergroenen" van de infrastructuur.

    De HRA mogen ze van mij inderdaad ook afschaffen, maar ik kan me wel voorstellen dat je op de een of andere manier een subisdie of belastingkorting regelt waarmee het voor de lagere inkomens ook haalbaar blijft te kopen.
    Het is nu al voor veel mensen moeilijk om aan een betaalbare huurwoning te komen, als de "subsidie" op koopwoningen in de vorm van de HRA dan helemaal verdwijnd, is voor velen een huis onbetaalbaar.
26 Posts
Pagina: «« 1 2 | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links